Allroad Quattro med V8 motor

Det har ikke manglet på krefter under panseret på Audi Allroad Quattro. En ny V8-er skal imidlertid gi Allroad enda mer krefter, og samtidig danne grunnlaget for toppmodellen Audi RS6.

Audi Allroad Quattro har - for å si det pent - vært adekvat motorisert. Men for gubbene i Tyskland er 250 hester fra en motor med to turboladere i minste laget – og så gir ikke V6-ere samme status som en diger V8.

Derfor har pennene vært skjerpet, og tegnebordene opptatt. Resultatet er en helt ny V8 motor med 300 hester, et slagvolum på 4,2 liter og et dreiemoment på 370 Nm - noe som betyr at dreiemomentet vil bli 30 Nm lavere på den nye motoren.

Lettere enn dagens 4,2-liter

Den nyutviklede motoren skal være lettere enn dagens 4,2-liter. Samtidig skal den være mer kompakt og den skal ha lavere forbruk og utslipp. I første rekke skal motoren under panseret på Allroad Quattro, men det er lite trolig at det blir den eneste Audi som får nyte godt av ingeniørenes penn. Vårt tips er at motoren også vil dukke opp i A6, A8 og ikke minst i den nye RS6 - antakelig vil motoren også dukke opp i Volkswagen Passat med tid og stunder.

Også med treliters V6

Allroad Quattro med V8 motor

Men det er også mer nytt knyttet til Allroad Quattro. For V6 motoren på 3,0 liter og med 220 hester vil også bli å finne under panseret på Allroad. Dette er samme motor som Audi nylig har lansert i den nye A4 - og som nå er utsatt på grunn av problemer med avleiringer i produksjonsprosessen. Avleiringer som kan føre til motorskader.

RS6 i begrenset opplag

Men det er ikke bare med Allroad Quattro det skjer ting. For i likhet med A4 serien får også A6 en sportsutgave - RS6. Høyst sannsynlig vil også den bli utstyr med den nye V8 motoren, men ved hjelp av to turboladere vil effekten øke fra 300 til 440 hestekrefter.

Ytelsene vil bli ekstreme. Med Tiptronic automatgir skal bilen greie sprinten fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,7 sekunder - fort for en bil som veier 1.800 kilo (sedan) eller 1.900 kilo (Avant). Audi RS6 får selvfølgelig firehjulsdrift, og til å stoppe med har den fått keramiske bremseskiver. Noe allemannseie blir den likevel neppe, Audi planlegger bare å bygge 1.200 sedaner og 2.800 Avanter i løpet av to år.

  • Les vår test av Audi Allroad Quattro 2.7T

  • Les vår sammelikningstest av Audi Allroad og Volvo CrossCountry