TOPPER I FEBRUAR: Generasjon to av verdens mest solgte elbil begynte å strømme ut av butikkene i februar og gikk rett til topps på registreringsstatistikken. Foto: Knut Moberg
TOPPER I FEBRUAR: Generasjon to av verdens mest solgte elbil begynte å strømme ut av butikkene i februar og gikk rett til topps på registreringsstatistikken. Foto: Knut MobergVis mer

Nissan Leaf til topps i februar

Allerede den mest solgte bilen i Norge

OFV-statistikken tyder på at mange venter på bil i årets første måneder. Elbil-andelen når nye høyder.

Februar var nok en måned med labert bilmarked totalt sett - om enn bedre enn den elendige januarmåneden. Og Volkswagen Golf mistet sin suverene tetposisjon i markedet. Det viser registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Om situasjonen vedvarer, vil blant annet kunne avhenge av leveringssituasjonen hos både de ene og de andre.

Det skal sies at 2017 var et særdeles godt år for bilsalget, med tidenes rekord i antall førstegangsregistreringer.

Elbil-andelen hittil i år når nye rekorder - over 22 prosent av nye registrerte biler og over 27 prosent av alle førstegangsregistrerte biler.

VINNER I MARKEDET: Takket være nye XV klarer Subaru å øke salget mest prosentvis så langt i år. Foto: Rune M. Nesheim
VINNER I MARKEDET: Takket være nye XV klarer Subaru å øke salget mest prosentvis så langt i år. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Knallstart for Leaf

781 eksemplarer av Nissan Leaf - som vi prøvekjørte bare kort tid i forveien -ble registrert allerede i den første måneden bilen var i salg. VW Golf måtte nøye seg med andreplassen og 654 biler - hvorav 472 elektriske e-Golf. Det må sies at det er kjent at Volkswagen sliter med å få levert nok biler til kundene.

(Det er tydeligvis ikke tilfellet hos Nissan, og så langt i mars ligger det an til å bli godt over 1000 registrerte biler når årets tredje måned er over - per 11. mars var det allerede registrert 533 nye Leaf i inneværende måned).

Betydelig nedgang

I februar ble det totalt registrert 10.191 nye personbiler; det er en nedgang på 13,5 prosent i forhold til februar 2017. Hittil i år er det 19.398 nye biler som er blitt registrert - en nedgang på hele 21,9 prosent. Næringsandelen utgjorde 56,9 prosent i februar, den inkluderer privatleasing, som er blitt stadig mer ettertraktet ved anskaffelse av ny bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye tyder på at en god del av nedgangen i markedet skyldes at mange som har bestilt bil venter lengre enn det som har vært vanlig - altså en økning i oppdemmet etterspørsel. Det vil vi i så fall få bekreftelse på i løpet av de neste månedene, når bilene omsider blir levert kundene.

Mest solgte modeller i februar

Den viktige bruktimporten

Modell Registreringer
1Nissan Leaf781
2Volkswagen Golf654
3Volvo V90471
4BMW i3377
5Toyota Yaris298
6Toyota Rav4289
7Mitsubishi Outlander250
8Skoda Octavia245
9Volvo XC60221
10BMW 2-serie218
11Hyundai Ioniq210
12Toyota C-HR192
13Toyota Auris191
14Mercedes-Benz GLC188
15Volkswagen Passat180
16Skoda Kodiaq173
17Peugeot 5008 SUV160
18BMW X1128
19Mazda CX-5127
20Kia Niro125
21Peugeot 3008123
22Volkswagen T-Roc117
23Ford Fiesta93
24Renault Zoe87
25Volkswagen Polo73
TOTALT10191

Det ble totalt førstegangsregistrert 1393 bruktimporterte biler, en liten nedgang på 2,7 prosent fra februar i fjor.

Det er blitt viktigere enn før å ta hensyn til bruktimporten når vi leser statistikken, fordi denne har endret karakter og handler nå mye om å supplere etterspørsel som ikke kan dekkes av innenlands nybilsalg.

Slik ser vi at de mest registrerte bruktimporterte modellene er Kia Soul Electric, med 353 registrerte biler bare i februar (612 hittil i år), Nissan Leaf, 199, den ladbare hybriden Mitsubishi Outlander PHEV - 100 biler og VW e-Golf - 96 eksemplarer.

Når det gjelder Kia Soul, et spesielt tilfelle som vi har omtalt tidligere, er det bruktimporten som bærer modellen - som nevnt 353 biler registrert - mot bare 76 nyregistrerte. Her er altså nybilstatistikken helt misvisende.

Vinnere og tapere blant bilmerkene

Av topp-20-merkene er det bare Subaru (+30 %), Hyundai (+12 %) og Opel (+4 %), som øker salget i årets første to måneder sammenlignet med samme periode i fjor. Alle de andre har en nedgang, men Volvo, Nissan, Skoda og Peugeot taper mindre i salg enn markedet gjør. Merkene som går mest ned er Mercedes (-52 prosent), Audi (-42 prosent) og Mitsubishi (-41 prosent).

Bilmerkene som øker sine markedsandeler mest så langt i år er Hyundai, Volvo og Nissan. I motsatt ende av skalaen er det Mercedes-Benz, Audi og Mitsubishi som taper mest markedsandel.

Tabellen nedenfor viser antall registrerte biler i februar og hittil i år for hvert merke, samt prosentvis endring i salget etter to måneder sammenlignet med samme periode i år.

Topp 20 to måneder - merker

Reg. 02/2018 Reg. hittil endring fra 2017 i %
TOTALT1019119398-21,9
1. Volkswagen12712655-23,5
2. Toyota10862239-22
3. BMW9752098-20,6
4. Volvo11121762-14
5. Nissan9081131-10,1
6. Skoda6271024-13
7. Ford429944-26,5
8. Peugeot450925-10,6
9. Mercedes-Benz521829-52,1
10. Kia334717-14,6
11. Hyundai277615+11,6
12. Audi344608-42,2
13. Mazda306543-18,3
14. Suzuki194483-34,8
15. Renault116470-27,4
16. Opel224437+3,8
17. Mitsubishi281400-41,5
18. Tesla81296-36,3
19. Citroen115283-20,5
20. Subaru121191+29,1

Elbilene... mot strømmen

I motsetning til totalmarkedet øker elbilene år for år. I februar ble det registrert 2200 nye elbiler, 18 prosent flere enn i februar 2017. Markedsandelen i februar 2018 var dermed 21,6 prosent - i februar 2017 var den 15,8 prosent. Det ble dessuten bruktimportert 873 elbiler i februar (av en total bruktimport på 1393 personbiler), opp hele 73,6 prosent fra februar 2017.

Tilfanget av førstegangsregistrerte elbiler (nye og bruktimporterte), var 3073 i februar; antallet i februar 2017 var 2367. Dermed utgjorde de over en fjerde del av alle førstegangsregistreringene. Hittil i år er det registrert 4324 nye elbiler, og totalt, med bruktimport, 6087 - 27,4 prosent av førstegangsregistreringene så langt i år.

Av de registrerte nye bilene er fordelingen på drivlinjer så langt i år som følger: Bensin: 24,9 %, Elektrisk: 22,3 %, Diesel: 20,5 %, Ladbar hybrid: 19,7 % og hybrid: 12,6 %.