Ny stor tilbakekalling for Polestar 2

Alle tilbakekalles

Bare uker etter forrige gang må den ferske elbilprodusenten igjen tilbakekalle tusenvis av biler i Norge. Kun få slipper verkstedbesøk.

I TRØBBEL: Den nye svensk-kinesiske elbilen Polestar 2 er godt mottatt i Norge, men bare i oktober er det rapportert en mengde feil. Foto: Øystein B. Fossum
I TRØBBEL: Den nye svensk-kinesiske elbilen Polestar 2 er godt mottatt i Norge, men bare i oktober er det rapportert en mengde feil. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Torsdag ettermiddag har Polestar iverksatt en ny tilbakekalling av den populære elbilen Polestar 2.

På få måneder er det allerede blitt registrert 1793 eksemplarer av elbilen i Norge, om vi også tar med de ubekreftede oktobertallene fra i dag (elbilstatistikk.no). Nærmere 1000 av disse elbilene ble registrert i september.

Etter at samtlige kundebiler ble tilbakekalt i starten av oktober, fordi at noen eksemplarer plutselig skal ha stanset under kjøring, er det nå problemer med den elektriske omformeren, samt varmepumpa til batteriet som gjør at tusenvis av Polestar 2-biler kalles tilbake.

I Norge vil det si tett opp mot alle bilene - nøyaktig 1735 eksemplarer på grunn av omformeren, pluss 1445 på grunn av varmepumpa. De fleste kundene har med andre ord biler med feil på begge. De aller siste utleverte kundebilene skal ha fått feilene utbedret allerede.

Deler må byttes ut

Ifølge en engelsk pressemelding innebærer tilbakekallingen utskifting av defekte omformere på mesteparten av de leverte kundebilene globalt. Ifølge Polestar er det nøyaktig 4586 kjøretøy som globalt er berørt av denne feilen. Men ikke i land USA, Canada eller Sveits, da Polestar 2 ikke er nådd disse markedene ennå.

De nevnte omformerne forvandler den lagrede energien i batteriet til strømmen som kreves av elektromotorene i bilene.

I tillegg til nevnte omformer er det 3150 biler som globalt må bytte deler for feil på varmepumpa til elbilbatteriet (HVCH). Her er det feil på tidlige eksemplarer.

Både Polestar 2 og Tesla Model 3 Long Range er lynraske familiebiler. Men hvilken av dem er raskest i virkeligheten? Vis mer

Hva og når?

Først mandag 2. november vil Polestar gå ut med nærmere detaljer om tilbakekallingen og de berørte kundene vil da få offisiell informasjon fra den norske importøren via epost. Samme dag vil også pressen informeres ytterligere om feilene.

Hvor mye som må gjøres, hvor lang tid det tar, de neste «trinnene» og andre spørsmål vil ikke Polestar svare på før før førstkommende mandag.

Det vi vet er imidlertid at alle feilene - inkludert den som ble varslet i starten av måneden - skal kunne utbedres på ett verkstedbesøk. Dinside erfarer dessuten at disse besøkene ikke skal behøve å ta så lang tid.

Og de som ennå ikke har fått utlevert sin Polestar 2, trenger ifølge importøren ikke å bekymre seg for å motta bil med feil. Ikke-leverte biler vil nemlig bli oppdatert før overlevering, mens biler som allerede er på verksted også vil bli oppdatert før de leveres ut igjen.

Følgelig vil det bli forsinkelser på utlevering av nye biler, siden disse må oppdateres.

Samtidig som de nevnte feilene skal rettes opp, vil alle bilene bli oppgradert med de siste software-oppdateringene.

Ikke lenge siden sist

Men det er altså ikke mer enn tre-fire uker siden forrige gang den svensk-kinesiske elbilprodusenten tilbakekalte samtlige biler av den nye modellen.

I starten av oktober hadde flere bileiere opplevd at bilen mistet kraft og plutselig stanset under kjøring. Tre tilfeller av dette skal ha skjedd i Sverige.

– Det har ikke skjedd noen ulykker eller personskader på grunn av at framdriften har sviktet. Brems, styring og andre systemer fungerer som de skal, sa Polestars kommunikasjonssjef Brent Ellis den gangen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer