<strong>BEDRE ENN LOVET:</strong> En fersk, norsk test av rekkevidde på 29 elbiler viser at ALLE kjører lenger enn lovet på sommerføre. Foto: NAF
BEDRE ENN LOVET: En fersk, norsk test av rekkevidde på 29 elbiler viser at ALLE kjører lenger enn lovet på sommerføre. Foto: NAF Vis mer

Test elbiler 2020

Alle går lenger enn oppgitt

Beste rekkevidde avhenger selvsagt av batteristørrelse, men test av 29 elbiler viser at alle går lenger enn lovet.

Publisert
Sist oppdatert

Norges Automobil-Forbund (NAF) og deres medlemsblad Motor har testet rekkevidden på 29 elbiler.

Resultatene kan du se nedenfor og hos NAF - men konklusjonen er oppløftende:

Alle elbilene gikk lenger enn lovet.

NY ELBIL: Sony-sjef Kenicho Yoshida overrasket alle da han presenterte Sony Vision S - en prototype av en elbil. Video: AP / NTB Scanpix Vis mer

- Overraskende

- Teslas modeller gikk som forventet lengst, men koreanerne imponerte igjen og knuste oppgitt rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF og Motor har tidligere testet rekkevidden på vinterføre. Da gikk alle bilene kortere enn lovet.

Vinterføre er selvsagt ikke en pådriver for økt rekkevidde, men NAF er likevel overrasket over resultatene i sommertesten:

- Forholdene var optimale med temperaturer mellom femten og tjueen grader og tørt vær. Men det var overraskende at så mange biler skulle kjøre så langt som de gjorde, sier Sødal.

Og selv om Tesla troner høyt på listen over rekkevidde, er det flere andre modeller som også utmerker seg.

NAF kommenterer at Hyundai Kona overbeviste i vintertesten - og at de også overbeviser nå. Ifølge den ferske sommertesten kjører koreaneren 88 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde.

Også Kia e-Niro og e-Soul imponerer: E-Niro kjørte 69,5 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde og e-Soul med 68 kilometer. Og NAF påpeker at Opel Ampera-e, som skuffet i vintertesten, nå kjørte 89 kilometer lenger enn oppgitt rekkevidde.

WLTP-testen

WLTP-testen gjennomføres forøvrig i løpet av en halvtime, med gjennomsnittsfart på 46,5 km/t og toppfart på 131,3 km/t. Testen skal simulere kjøring i by, på landevei og motorvei.

- De fleste av modellene gikk mye lenger enn det som står i salgsmateriellet. Igjen bekreftet dette at den offisielle målemetoden, WLTP, bare er en indikasjon på rekkevidde og ikke fakta, sier Nils Sødal.

NAF kommenterer at testen viser at det ikke er lett å beregne rekkevidden på elbiler og at det er mange faktorer som spiller inn, som vær, topografi og føreforhold.

- Det som i hvert fall er sikkert etter denne testen, er at norgesferien i elbil kan by på færre ladestopp enn mange tror. Så lenge været er godt, går bilene langt, ja faktisk lenger enn du tror, sier Sødal i en pressemelding.

Slik ser Triton EVs nye elbil, Model H, ut rund baut. Vis mer

Her er testresultatene

NAF og Motor ønsket å teste faktisk rekkevidde - og samtidig sammenlikne dette med den oppgitte rekkevidden fra produsenten (WLTP-rekkevidde).

Tidligere tester har vist at oppgitt rekkevidde ikke alltid stemmer med den rekkevidden bilen faktisk kan yte under normale, norske forhold.

Som NAF også kommenterer: Det er mange faktorer som virker inn på rekkevidden. Eksempelvis vær, føreforhold, dekk, topografi, hastigheter og enda mer.

I testen har NAF og Motor sett både på hvor langt noen av bilene går til det faktisk er helt tomt for energi i batteriet - og for en del av bilene har de siktet seg inn mot 0 på bilens batteriindikator og forsøkt å planlegge dette best mulig i forhold til å komme seg til en ladestasjon.

Fokuset i testen har vært å se om det er store avvik mellom rekkevidden produsenten oppgir, og hvordan rekkevidden faktisk er, under norske forhold.

I mai kommer Peugeot e-2008 til Norge. Vi har prøvekjørt - og konkluderer med er at dette kan bli en bestselger blant elbil-gale nordmenn. Vis mer

Men resultatene i testen er uansett interessante for deg som er i markedet for en elbil om dagen. For hvor langt kan du forvente at elbilen faktisk kan ta deg mellom norske byer, bakker og berg?

Resultatene fra fullt til helt tomt:

Resultatene fra fullt til null på batteriindikatoren:

Testen er utført av vanlige bilister og på veier med blandet kjøring. Alle bilene har kjørt samme rute.

I vinterens test ble 20 av bilene testet og alle kjørte da kortere enn oppgitt rekkevidde, den såkalte WLTP-rekkevidden. Siden da har det kommet ni nye elbilmodeller på markedet, som alle er inkludert i sommerens test.

- Rimer godt med våre erfaringer

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening, sier til Dinside at det er hyggelig at elbiler presterer bedre enn mange forventer, men at resultatene i NAF-testen slett ikke er overraskende:

- For vår del overrasker det slett ikke at alle kom seg godt under WLTP-tallene. Tvert imot rimer det godt med våre erfaringer, sier han, men kommenterer at det er vanskelig å si om resultatene i NAF-testen er helt representative, all den tid det var 29 sjåfører og like mange biler.

- Gjennomsnittsfarten var dermed neppe helt lik. Å gjennomføre en så stor test helt nøyaktig er i praksis umulig. En annen vesentlig faktor er dekk- og felgstørrelse. Tommelfingerregelen er «jo større hjul, jo høyere forbruk», og det er uklart om enkelte av bilene stilte med spesielt gode forutsetninger for å gå så langt som de gjorde, sier Frydenlund videre.

Norsk elbilforening tester også jevnlig elbilenes rekkevidde. Ifølge Frydenlund viser deres tester at det er ganske enkelt å slå oppgitt rekkevidde om sommeren.

- Vår erfaring, i mer enn 40 tester på vår faste landeveisrunde siden 2016, er at det er relativt lett å slå WLTP-tallene i sommerhalvåret - med temperaturer som i NAF og Motors test, sier han, og legger til at det er flere faktorer som spiller inn for å få maksimalt utbytte av batteriet vinterstid:

- Det viser seg at det er relativt enkelt å ligge på minimum 75-80 prosent av WLTP-rekkevidde også vinterstid dersom man lade og forvarmer batteriet fram til avreise. Da ligger begrensningene først og fremst i kald luft og rullemotstand som følge av regn, slaps og snø, hevder Frydenlund.

- Vinterrekkevidden det viktigste

Ifølge Sødal, er det vinterrekkevidden du bør se på, når du vurderer hvilken elbil du bør kjøpe.

- Det forbrukerne egentlig bør se etter er hvor langt bilene kjører på vinteren. Da får du en minimums-rekkevidde. Er den innenfor ditt behov, er det bilen for deg. En tommelfinger-regel er at elbiler taper 20 prosent kapasitet vinterstid, sier Sødal til Dinside.

NAF ønsker at elbilprodusentene blir pålagt å oppgi minimumsrekkevidde - som rekkevidde om vinteren.

- Det beste var om forhandleren oppga laveste rekkevidde, noe de ikke gjør i dag. WLTP-rekkevidden er en rekkevidde-indikasjon og ikke faktisk rekkevidde. Dette gjelder også for bensin- og dieselbiler; det er vanskelig å klare oppgitt drivstoff-forbruk på en bensin- eller dieselbil, sier Sødal, og poengterer:

- Det vi ønsker oss er at det ikke bare oppgis WLTP-rekkevidde i salgsmateriellet for elbiler, men også en indikasjon på hvor langt bilene går om vinteren.

Med elbilen på ferie

Du blir ikke alene dersom du planlegger for bilferie i sommer:

Norgesferie

Fortell hvilke steder man bør besøke når man er på norgesferie!

Del din favoritt

I en fersk undersøkelse Norstat har gjennomført for NAF og DNT, svarer 94 prosent at de i hovedsak skal tilbringe sommerferien i Norge. Og 72 prosent skal reise med bil. Og ifølge en ny undersøkelse fra Norsk elbilforening, vil halvparten av landets elbileiere, bruke elbilen på feriereiser i sommer.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening, ber elbilister planlegge godt og unngå de største utfartsdagene.

Bmw Concept 4 er en forsmak på neste generasjon 4-Serie og elbilen i4. Vis mer

- Årets ferie blir en stresstest for ladenettverket i Norge. Det kommer til å bli køer, så jeg vil anbefale elbilister å unngå de travleste utfartsdagene. Selv om antallet hurtigladere øker, er det store lokale variasjoner. Utenfor hovedveinettet kan det være langt mellom hurtigladerne, og lengst nord i Norge er det altfor få, sier Bu.

Elbilforeningen: Seks tips til en vellykket elbilferie

  1. Tren på forhånd. Er du er helt fersk elbilist, er det lurt å trene litt på å hurtiglade før du reiser på ferie.
  2. Planlegg reiseruta. Du sparer tid og unngår stress om du planlegger reiseruta godt. Med ElbilAppen kan du både planlegge ruta og få forslag til ladestopp underveis, basert på hvilken elbil du kjører. Sjekk om det finnes alternative lademuligheter underveis - da unngår du forsinkelser dersom det er ladekø eller et ladepunkt ikke fungerer.
  3. Bidra til å redusere hurtigladekøen. Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent. De færreste har behov for å fullade batteriet de siste prosentene. Det tar lang tid, er dyrt – og vil fort skape unødige køer og frustrasjoner.
  4. Overnatt et sted hvor du har tilgang til lading. Det kan være langt mellom hurtigladerne utenfor hovedveinettet. Derfor er det lurt å sjekke om du kan lade bilen der du overnatter. Husk også at lading ofte tilbys ved for eksempel kjøpesentre, museer og fornøyelsesparker.
  5. Ha med deg egen ladekabel. På hurtigladestasjonene sitter kabelen fast i laderen, som på en bensinpumpe. Det er likevel lurt å ha med seg ladekabel til ladepunkter hvor ladingen går saktere, som ved nattlading. Ta med deg både en såkalt Type 2 kabel, og en kabel med vanlig stikkontakt i bagasjerommet.
  6. Gjør ladingen enklere med ladebrikke. Bruker du Elbilforeningens ladebrikke får du tilgang til ladestasjoner i hele Norge, Danmark og Sverige. Slik slipper du flere brikker og ytterligere apper.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer