BMW 330e XDrive

Alle BMW 3-serie får X-Drive

Kun den ladbare har hatt bakhjulsdrift. Nå får også den xDrive.

POP I NORGE: Dette er en potensiell storselger i Norge. BMW 330e xDrive har 292 hester, 4-hjulstrekk og trekker 1500 kilo på kroken. Foto: BMW.
POP I NORGE: Dette er en potensiell storselger i Norge. BMW 330e xDrive har 292 hester, 4-hjulstrekk og trekker 1500 kilo på kroken. Foto: BMW. Vis mer

Vi har hørt ryktene lenge og nå er de endelig bekreftet. BMW 3-serie kommer endelig som ladbar hybrid MED firehjulstrekk og tilhengerfeste som kan trekke 1500 kilo. Og det beste av alt - både som sedan og stasjonsvogn.

Da er endelig modellen komplett, og vil være et svært fristende alternativ for mange nordmenn.

330e xDrive kommer til Norge i løpet av sommeren.

Bra pris

Det er først og fremst prisen som gjør den attraktiv. Sedanen koster fra 474.300 kroner og Touring koster fra 496.000 kroner. Det er bare 12.000 kroner dyrere enn den langt svakere 320i xDrive, samtidig som den har 34 hester mer enn den 47.200 kroner dyrere 330i.

Regn med et prispåslag på rundt 100.000 kroner før du har fått med deg M-Sportpakke, Innovasjonspakke og Connectivity-pakke.

Det vil forbause oss om det er veldig mange som vil velge noe annet enn 330e xDrive om man vurderer en 3-serie.

NORGESPAKKE: Når man kan krysse av for både ladbar hybrid, firehjulsdrift, stasjonsvogn og tilhengerfeste, har man gode sjanser for suksess i Norge. Foto: BMW.
NORGESPAKKE: Når man kan krysse av for både ladbar hybrid, firehjulsdrift, stasjonsvogn og tilhengerfeste, har man gode sjanser for suksess i Norge. Foto: BMW. Vis mer

Bedre plass

3-serien har blitt en romslig bil med god plass til en familie på fire. Hybridløsningen stjeler 90 liter av gagasjerommet i stasjonsvogna og 105 liter i sedanen, men man har fortsatt et flatt og lettlastet gulv. Det betyr 410 liter for stasjonsvogna og 375 liter for sedanen.

Dersom kjøreglede og kjøreegenskaper er viktig, vil vi påstå at 3-serien er den modellen hos BMW som gir best av begge, samtidig som den har høy komfort og er en av de mest stillegående bilene på markedet.

OK rekkevidde

Vi har testet tohjulstrukket 330e sedan. Vi klarte nøyaktig 42 km på ren strøm med et gjennomsnittlig strømforbruk på 2,04 kWt/mil. Ifølge kjørecomputeren foregikk 98,6 kilometer av den 20 mil lange turen på strøm og bensinpumpa viste 10,64 liter etter endt tur.

FOR FØRSTE GANG: Nordmenn er glade i stasjonsvogner og selv om sedan-salget skvatt i været da de ladbare versjonene dukket opp i 2015, er det liten tvil om at mange har savnet stasjonsvogna. Foto: BMW
FOR FØRSTE GANG: Nordmenn er glade i stasjonsvogner og selv om sedan-salget skvatt i været da de ladbare versjonene dukket opp i 2015, er det liten tvil om at mange har savnet stasjonsvogna. Foto: BMW Vis mer

Det gir et gjennomsnittsforbruk på 0,52, et tall som ikke er helt ukjent for de som kjører dieselbil. En øvelse med «tomt batteri» var gjennomsnittsforbruket 0,57 liter på mila. Det er bra for en drivverkspakke med så stort potensiale.

Regn med noe kortere rekkevidde og høyere forbrukstall siden drivverkstapet er større og aerodynamikken dårligere på den antatt mest populære stasjonsvogna.

Batteriet (12 kWh brutto, 10,8 kWh netto) lades fra 0 til 80 prosent på 2,6 timer i en ladestasjon med 3,7 KW-kapasitet. Fra 0 til 100 % er ladetiden 3,7 timer med samme effekt. Gjennom en vanlig 220 V stikkontakt (nødlading), er ladetiden 4,3 timer til 80 % og 5,9 timer til 100 %.

Bare firehjulstrekk

Med de nye modellene på plass, vil det forbause oss om de tohjulsdrevne variantene av 330e ikke vil forsvinne fra det norske markedet. Da blir det faktisk ikke mulig å kjøpe nye BMW 3-serie med bakhjulsdrift i Norge lenger, om noen i det hele tatt vil savne det.

3-serien har vært BMWs viktigste modell i flere tiår og er det fortsatt globalt. I Norge har den måtte vike plass for andre modeller. Vi styres mye av avgifter, og nordmenn ønsker oftere og oftere firehjulstrekk på familiebilene sine.

Den elektriske i3, den firehjulsdrevne ladbare hybriden 225xe og BMW X540e og den nye X5 45e har vært storselgere. For øyeblikket ligger den imidlerdid på 3- plass bak X5 og i3.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!