Alle bilføreres skrekk – førerfeilen

Alvorlige ulykker skyldes svært ofte menneskelige feil. Vi har kjørt bil med kyndig veiledning og lærte mye av det.

Det gikk bra lenge. Foto: Per H. Forsberg
Det gikk bra lenge. Foto: Per H. Forsberg Vis mer

Alle bilføreres skrekk – førerfeilen

  1. Store bilder
Plutselig var det over. Foto: Per H. Forsberg
Plutselig var det over. Foto: Per H. Forsberg Vis mer
272 hestekrefter i sving på snøen.  Foto: Per H. Forsberg
272 hestekrefter i sving på snøen. Foto: Per H. Forsberg Vis mer


Vi er i Hemsedal på et nybrøytet jordet og med et bredt utvalg av Volvoer til disposisjon. Det er S60 AWD (200 hk), XC 70 D5 (163 hk), XC 70 2.5 T (210 hk), og XC 90 T6 AWD (272 hk).

Kursing

Volvo er svært opptatt av sikkerhet og det bærer bilene preg av, men det er mennesket bak rattet som oftest kan klandres for at det en og annen gang går virkelig galt. Derfor har Volvo en utstrakt føreropplæring hvor kunder kan lære seg bilen og alle dens tekniske funksjoner. Volvo holder også kurs for utrykningssjåfører og andre yrkessjåfører som vil lære mer om håndtering biler under vanskelige forhold. Det er Volvo Cars Driving Academy (VCDA) som holder kursene. VCDA inngår i Bilar & Teknisk Support i Volvo Personvagnar AB.

Forberedelser

Når instruktørene er usikre på basiskunnskapene til ”elevene”, som de med god grunn var i vårt tilfelle, starter de på bunnen. Det er alt fra å banke snøen av skoene og frem til ferdig sittestilling med sikkerhetsbeltet på, og med speiler og ratt riktig innstilt. Vi har også fått innføring i hvordan det elektroniske stabilitetsprogrammet (DSTC), antispinn og firehjulsdrift fungerer. Firehjulsdriften er ikke permanent på Volvo, men som du kan se av bildene oppfører bilene seg svært vennlig under aktiv kjøring på bane.

Førerfeil

Vi trente på mange øvelser som innbefattet fremkommelighet, unnamanøver, svinger med understyring og overstyring, bakker og aktiv kjøring med fremprovosert skrens. Dette ble utforsket både med og uten elektronisk støtte fra DSTC-systemet. Det gikk veldig bra helt til den berømte strikken ble strukket for langt. Rundene gikk fortere og fortere og svingene ble mer og mer spektakulære. Til slutt kommer den berømte førerfeilen. Dette er opphavet til svært mange ulykker og noe som rammer alle en eller annen gang. DinSides medarbeider raser ut i snøfonna med en splitter ny S60 AWD og ikke all verdens elektronikk klarer å forhindre en komplett gravlegging av bilen. Det internasjonale nødropet ”mamma” benyttes og det blir tilkalt en solid traktor for å få den forulykkede tilbake på veien.

Store bilder fra et solbadet Hemsedal finner du her.

Her finner du en oversikt over alle våre biltester