IKONISK DESIGN: Ferrari Monza (SP2) får en design som er tydelig inspirert av de ikoniske racing-bilene som Ferrari bygget på 50-tallet. Foto: Ferrari
IKONISK DESIGN: Ferrari Monza (SP2) får en design som er tydelig inspirert av de ikoniske racing-bilene som Ferrari bygget på 50-tallet. Foto: FerrariVis mer

Nye Ferrari Monza:

Alle bilene ble
solgt før lansering

Italienernes nye superbil, Ferrari Monza, skal kombinere det beste fra to tidsaldre.

Ferrari planlegger å lansere to nye superbiler med utseende inspirert av 50-tallet, kombinert med teknologi fra dagens racerbiler.

Hva blir prisen på noe slikt? Hemmelig. Dessuten er alle bilene allerede solgt til Ferrari-samlere.

For slik er det blitt. Når Ferrari lanseres en ny såkalt «limited edition»-modell, så tilbys de først til gamle, gode Ferrari-kunder.

Slik er det også med nye Monza. Den skal bygges i et begrenset opplag, på under 500 biler, og da er det ingen som bryr seg om prisen.

Normalt vil den ligge et sted mellom en og to millioner euro - eller 9,5 og 19 millioner kroner.

ALLE SOLGT: Bilene skal bygges i under 500 eksemplarer og før noen visste at Monza eksisterte – bortsett fra noen gamle, gode Ferrari-kunder som fikk tilbud om å kjøpe på forhånd – var alle solgt. Foto Ferrari
ALLE SOLGT: Bilene skal bygges i under 500 eksemplarer og før noen visste at Monza eksisterte – bortsett fra noen gamle, gode Ferrari-kunder som fikk tilbud om å kjøpe på forhånd – var alle solgt. Foto Ferrari

Klassisk 50-tall

Monza kommer i to utgaver - SP1 som er en én-seter og SP2, med to seter. Bilene er inspirert av de klassiske Ferrari-modellene 166 MM Barchetta, fra 1948 og 750, Monza fra 1954.

ETT ELLER TO SETER: Monza kommer i utgaver med ett eller to seter. Foto: Ferrari
ETT ELLER TO SETER: Monza kommer i utgaver med ett eller to seter. Foto: Ferrari Vis mer

Ifølge Ferrari vil begge bilene gi deg en helt unik opplevelse bak rattet. Og det kan vi godt forestille oss når vi ser litt på teknologien:

Ved å bruke en høy grad av kullfiber i karosseri og understell, veier den bare 1.500 kilo. Under panseret sitter en V12 motor på 6,5 liter, som yter 810 hestekrefter.

Dette er den sterkeste motoren Ferrari noen gang har bygget i Maranello. Monza skal dermed gjøre unna 0-100 km/t på 2,9 sekunder og 0-200 km/t på 7,9 sekunder.

ALLE SOLGT: Bilene skal bygges i under 500 eksemplarer og før noen visste at Monza eksisterte – bortsett fra noen gamle, gode Ferrari-kunder som fikk tilbud om å kjøpe på forhånd – var alle solgt. Foto: Ferrari
ALLE SOLGT: Bilene skal bygges i under 500 eksemplarer og før noen visste at Monza eksisterte – bortsett fra noen gamle, gode Ferrari-kunder som fikk tilbud om å kjøpe på forhånd – var alle solgt. Foto: Ferrari
ALLE SOLGT: Bilene skal bygges i under 500 eksemplarer og før noen visste at Monza eksisterte – bortsett fra noen gamle, gode Ferrari-kunder som fikk tilbud om å kjøpe på forhånd – var alle solgt. Foto: Ferrari

Formel 1-teknologi

– Resultatet er en akselerasjon og fartsfølelse som ellers bare Formel 1-førere får oppleve, sa Ferraris markedssjef Nicola Boari, da bilen nylig ble vist fram.

Det skjedde for et lite publikum under Ferraris Capital Markets Day på fabrikken i Maranello tirsdag 18. september. Det tyder på at Monza er et ledd i fabrikkens planer om en solid økning av overskuddet. Bilene blir vist for publikum for første gang under bilutstillingen i Paris 2. oktober.

Spesielt for Monza SP1 og SP2-eiere har Ferrari, i samarbeid med de to luksusmerkene Loro Piana og Berlutti, laget elegante racing overaller, gensere, hjelmer, hansker, skjerf og kjøresko.

Om de følger bilene som standardutstyr, eller om du må betale noen titusen kroner ekstra, sier Ferrari ingen ting om. Vi tipper det siste.

Tekniske spesifikasjoner

MotorV12 – 65°
Volum6.496 ccm
Maks. ytelse603 kW (810 hk) ved 8.500 omdr.
Maks dreiemoment719 Nm ved 7.000 omdr.
Mål (l/b/h)4,657m/1,996m/1,155m
Vekt1.500 kg (SP1), 1.520 kg (SP2)
Akselerasjon (0-100 km/t)2,9 sek
Akselerasjon (0-200 km/t)7,9 sek
Toppfart300 km/t+