Ferrari planlegger å lansere to nye superbiler med utseende inspirert av 50-tallet, kombinert med teknologi fra dagens racerbiler.

264.000,-
- for ei bok!
Hva blir prisen på noe slikt? Hemmelig. Dessuten er alle bilene allerede solgt til Ferrari-samlere.
For slik er det blitt. Når Ferrari lanseres en ny såkalt «limited edition»-modell, så tilbys de først til gamle, gode Ferrari-kunder.
Slik er det også med nye Monza. Den skal bygges i et begrenset opplag, på under 500 biler, og da er det ingen som bryr seg om prisen.
Normalt vil den ligge et sted mellom en og to millioner euro - eller 9,5 og 19 millioner kroner.
Klassisk 50-tall
Monza kommer i to utgaver - SP1 som er en én-seter og SP2, med to seter. Bilene er inspirert av de klassiske Ferrari-modellene 166 MM Barchetta, fra 1948 og 750, Monza fra 1954.

Ifølge Ferrari vil begge bilene gi deg en helt unik opplevelse bak rattet. Og det kan vi godt forestille oss når vi ser litt på teknologien:
Ved å bruke en høy grad av kullfiber i karosseri og understell, veier den bare 1.500 kilo. Under panseret sitter en V12 motor på 6,5 liter, som yter 810 hestekrefter.
Dette er den sterkeste motoren Ferrari noen gang har bygget i Maranello. Monza skal dermed gjøre unna 0-100 km/t på 2,9 sekunder og 0-200 km/t på 7,9 sekunder.
Formel 1-teknologi
– Resultatet er en akselerasjon og fartsfølelse som ellers bare Formel 1-førere får oppleve, sa Ferraris markedssjef Nicola Boari, da bilen nylig ble vist fram.

12 fascinerende bil-logoer vi ikke kjente bakgrunnen til
Det skjedde for et lite publikum under Ferraris Capital Markets Day på fabrikken i Maranello tirsdag 18. september. Det tyder på at Monza er et ledd i fabrikkens planer om en solid økning av overskuddet. Bilene blir vist for publikum for første gang under bilutstillingen i Paris 2. oktober.
Spesielt for Monza SP1 og SP2-eiere har Ferrari, i samarbeid med de to luksusmerkene Loro Piana og Berlutti, laget elegante racing overaller, gensere, hjelmer, hansker, skjerf og kjøresko.
Om de følger bilene som standardutstyr, eller om du må betale noen titusen kroner ekstra, sier Ferrari ingen ting om. Vi tipper det siste.
Tekniske spesifikasjoner
Motor | V12 – 65° |
Volum | 6.496 ccm |
Maks. ytelse | 603 kW (810 hk) ved 8.500 omdr. |
Maks dreiemoment | 719 Nm ved 7.000 omdr. |
Mål (l/b/h) | 4,657m/1,996m/1,155m |
Vekt | 1.500 kg (SP1), 1.520 kg (SP2) |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 2,9 sek |
Akselerasjon (0-200 km/t) | 7,9 sek |
Toppfart | 300 km/t+ |

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.