Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Alfa Romeo Spider (1992)

Alfa Spider har historie helt tilbake til 1966. Den har udødelige former og bøttevis med sjarm. Men så var det dette med kvaliteten da…

Spider kom i 1966 og hang med helt frem til 1994 da en splitter ny modell (Spider 916) tok over. Riktignok ble den pusset på jevnt og trutt opp gjennom årene og fikk stadig små endringer. Bilen er designet av Pininfarina. Audi Cab, MG og Mazda MX5 er noen av konkurrentene.

LES OGSÅ:

Den har en 2-liters firesylindret motor på 120 hk som lager en skikkelig gammeldags vellyd. 0-100 går på 9,4 sekunder – ikke lynraskt, men mer enn fort nok. I svinger fornemmes ubalanse i bilen, det rister litt og den virker rett og slett ”løs i rumpa”. Det er en gammel konstruksjon, men dette kan også tyde på slitte foringer.

Interiør
Kalesjen er konstruert slik at det kan komme inn vann ved spyling av bilen. Det har resultert i en litt slitt og fuktig kalesje, noe som gir spor etter fuktskader. Dette er slett ikke unormalt på disse bilene. Skinnsetene er falmet og litt slitte. Sittestillingen er klassisk italiensk. Dashbordet har fått noen sprekker, men ellers ser interiøret greit ut i forhold til alderen.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Dette er en ekte café-racer. En strålende bil å gli av sted med – selvfølgelig med kjæresten i passasjersetet. Likevel er ikke dette Alfaen med høyest stjerne i entusiastmiljøene. Til det er den litt for frisørpreget. Hardcore-Alfistiene går heller for gamle Bertone-coupé eller en åttitalls GTV. Disse ligger flere hakk foran Spider hva kjøreegenskaper angår, og de tilbys også med flere motorer. Ellers er ikke dette verdens mest pålitelige bil.

Foto: Autofil Vis mer

Selv om dette er en av de siste årgangene av modellen, virker ikke det som ting er helt på stell. Turtallsnåla viser langt under normalt, kalesjen har som nevnt fuktskader, kløtsjen er sliten og håndbrekket er dårlig. Mange tegn som tyder på at bilen helst skulle hatt et verkstedsbesøk. Og de kan være hyppige i en ”antikk” Alfa Romeo.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Alfa Romeo Spider (1992)

Italiensk sjarm, romslig bagasjerom

Italiensk kvalitet, kjører ikke som en Alfa bør