Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Alfa Romeo GTV (1998)

En ekte designperle med gode kjøreegenskaper og høy status i de italofile bilkretsene. Kan det være et interessant bruktbilkjøp?

Er du på utkikk etter en bil med sjel, så har du truffet blink hvis du vurderer Alfa Romeo GTV. Den ble først vist på Genève-utstillingen i 1995 og kom på markedet året etter. Med design av Pininfarina, smeltet Alfa nok en gang manges hjerter. Formen er som en pil skutt fremover med en skarp hoftelinje som skjærer langs hele siden på coupeen. En nydelig, flat stuss setter prikken over i’en.

LES OGSÅ:

Cabriolet-utgaven Spider kom samtidig og ble produsert parallelt med GTV. Plattformen bilen er bygget på, stammer faktisk fra en godt modifisert Fiat Tipo. Men det merker du ikke. Motorutvalget strakte seg fra en 1,8-liter, via en 2-liter, innom en 2-liters V6 med turbo og opptil en feit V6’er på hele 3-liter og 240 hester. I 2006 gikk modellen ut av produksjon.

Det sprelske utseende vitner om suverene kjøreegenskaper, men du kan dessverre bli skuffet. GTV’en er nemlig litt stump over uvjevnheter og du blir liggende og småsprette bortover landeveien. Det gjør den ukomfortabel uten at kjøreegenskapene er utpreget sportslige. Men om du ikke har med passasjerer som kan klage over sånt, finnes det egenskaper du vil nyte. 155-hesteren går for eksempel styggbra og er en av de bedre 2-literne vi har vært borti i denne klassen. 0-100 går unna på 8,4 sekunder og toppfarten er 216 km/t.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Alfaen oser av klasse med skinninteriør og sportsseter. Som vanlig på italienske biler, er sittestillingen litt for høy etter vår smak. Men ergonomi er nok ikke deres styrke, og betjeningsfunksjoner krever litt tilvenning. Interiøret er annerledes og ser tøft ut. Ikke minst understrekes det av de tre instrumentklokkene i midtkonsollen. Baksetet er der, men kan kun anbefales for pygmeer.

Oppsummering
Alfa Romeo har en broket forhistorie i Norge. Importører har kommet og gått, og det har vært for liten kontinuitet til å skape en trofast kjøpemasse. Dem som kjøpte denne ny, var hovedsakelig italofile menn. Gjerne sånne som har eid flere Alfa Romeoer før. De hadde sans for det estetiske og brydde seg døyten om verditap og advarsler om skral kvalitet.
Alfa er fortsatt et nisjemerke, og det er ikke uvanlig at eiere av slike biler hilser på hverandre i trafikken.

Foto: Autofil Vis mer

Den når frem til entusiastene som fortsatt ikke lar seg skremme av kvalitetsryktet, men som kanskje sikrer seg med egen mekaniker eller som har lært seg å skru sjøl. Alfa Romeo GTV er en litt bortgjemt designperle som kan gi mye glede for dem som våger å velge annerledes. Uansett hvilken prisklasse du legger deg i, bør du få en bilkyndig til å gå over bilen for å sjekke tilstanden.

Husk også at prisspranget ikke er så stort opp til raskere utgaver. En 2-liters V6 turbo er for eksempel innen rekkevidde for 100 000 kroner. Når du først skal velge lidenskap fremfor fornuft, kan du like gjerne gå ”all the way”!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Alfa Romeo GTV (1998)

Designperle, hissig motor og friskt temperament

Slett kvalitet på enkelte utgaver, beskjedent med deletilgang