Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / AutofilVis mer

Alfa Romeo GT (2006)

En blodrød italiensk coupé. Supert utseende, deilige kjøreegenskaper, og… diesel???

Etter nesten et tiår med GTV- og Spider-modellene, skjønte de høye herrene i Milano at det ikke holdt med enda en facelift av disse. Det måtte en ny Alfa til, og den skulle så klart være penere og bedre enn forgjengerne. I januar 2004 var den klar: Alfa Romeo GT. Et navn som bærer med seg store forventninger.

LES OGSÅ:

Begrepet Gran Turismo kjenner de fleste til. Det betyr ”stor kjøreglede”, noe navnet Alfa Romeo i bunn og grunn er synonymt med i utgangspunktet. Så en Alfa med modellnavnet GT bør egentlig imponere i andre potens. Likevel var det mange som satte cappuccinoen i halsen da de så motoralternativene: Tre bensinmotorer … og en diesel!

Frem til da skulle ikke ordene diesel og Gran Turismo forekomme på samme side i et bilprospekt en gang. Og nå tok selveste Alfa steget ut i traktorland. Mange trodde at lidenskapen var borte for evig og alltid. Men Alfa GT ble i stedet bilen som viste verden at diesel og kjøreglede absolutt kan forenes. 1,9-literen med 150 dieselhester er også blitt det mest etterspurte motoralternativet. Hvem ville ha gjettet det..?

Selv om forventningene til kjørefølelsen er høye, innfrir GT og vel så det. Det er en myk bil med høy komfort og overraskende mye krenging i svingene, men likevel føles den plantet og sluker landeveien rått. Baksiden ved det myke oppsettet er at den ved bremsing i sving oppleves som en smule ustabil. Det kraftige dreiemomentet fra dieselmotoren kler bilen, og når du lærer deg å sjalte tett og ofte mellom de seks girene, blir du belønnet med et overraskende livlig register.

Foto: Stein Inge Stølen / Autofil Vis mer

Det føles kanskje litt rart å mangle krutt på toppen i en bil med sportsseter og lange coupédører uten stolper, og mange mener motorlyden høres best ut fra et landbrukskjøretøy langt borte fra allfarvei. Belønningen for å tåle dieselknatring på tomgang, er en kvikk italiener som lett presses ned i 0,5 på langkjøring.

Interiør
Skinnseter med skikkelig sidestøtte, kraftig tre-eiket sportsratt og dype, runde instrumentklokker. Vår testbil har lyst beige interiør, noe som står godt i stil med den klassiske Alfa-rødfargen. Bakseteplassen er ikke enorm, men likevel overraskende god til å være en bil som primært blir sett på som en toseter. Den kraftige Bose-stereoen testbilen er utstyrt med, får også stjerne i boka. Generelt er dette et godt eksempel på hva italienerne kan best: Å la bilene være like pene og tiltalende innvendig som utvendig.

Foto: Stein Inge Stølen / Autofil Vis mer

Oppsummering
Alfa-eiere har alltid vært litt på siden av hva som blir ansett som den gjennomsnittlige bilkjøper. De er stilbevisste og handler med hjertet, og bruker gjerne litt ekstra hvis bilen spiller på de rette strengene. De få som kjøpte den ny i Norge, var nok forelsket fra første øyekast. De fleste hadde nok over gjennomsnittet god råd, men felles for alle kjøperne var en dragning mot bilens utseende – og kanskje italiensk estetikk generelt. I 2004 kostet en GT hele 420 000 kroner, da med toliters bensinmotor. Da dieselmotoren på 1,9 liter dukket opp i landet to år senere, kostet denne 438 000 kroner.

Svært få ble solgt nye i Norge grunnet den høye prisen, og de fleste eksemplarer er bruktimporterte. Likevel finnes det alltid minst ti biler på markedet. Du kan sikre deg en pent brukt 2004-modell for i underkant av 200 000 kroner, mens en faceliftet 2007-modell fort havner på mellom 250 000 og 300 000 kroner. De fleste har lav kilometerstand siden de ofte er brukt som bil nummer to, og mange er eid av ekte entusiaster. Hvis du sikter omtrent midt i prisregisteret, kan du skaffe deg en strøken GT 1,9 JTD med et langt liv foran seg. Disse bilene holder seg for øvrig overraskende godt i pris.

Foto: Stein Inge Stølen / Autofil Vis mer

Selv om de fleste er enige i at Alfa Romeo GT er en pen bil, passer den ikke inn overalt. For eksempel på rånestripa utenfor bygdas eneste bensinstasjon en lørdagskveld. Du ser den oftest i urbane strøk, kjørt av både kvinner og menn i alle aldre. Denne androgyne, kanskje litt metroseksuelle utstrålingen gjør at noen holder seg unna. Men kjører du Alfa Romeo, signaliserer du at du ikke bryr deg om slike trivialiteter. Du er livsnyter, og elsker bilen din. På godt og vondt.

Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil
Foto: Stein Inge Stølen / Autofil

Testresultat

Alfa Romeo GT (2006)

Driftssikker italiener med bra utseende og ytelse

Dieselknatring ødelegger potensen