Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Alfa Romeo 166 (2000)

166 var toppmodellen til Alfa, men solgte dessverre lite i Norge. Det skyldes ikke minst prisen. Ny kostet den nesten 600 000 kroner. Nå kan du få et fint eksemplar til en brøkdel.

Den italienske supermodellen er selve flaggskipet i Alfa-familien og kom i 1998. Er du på utkikk etter en romslig, sprek og elegant bil for å frakte familien, men pengene strekker ikke til? Har du i tillegg sans for biler med sjel og karakter, bør du se mot Italia.

LES OGSÅ:

Nybil i storbilklassen er det magert med. Finner du en slik, er det som regel en sparemodell ribbet for utstyr og med knøttemotor. Alfa Romeo 166 er derimot en stor, luksuriøs sedan som byr på lekkert design og nydelige kjøreegenskaper. Dessuten er den tilgjengelig med den herlige V6-motoren. De typiske Avensis-eierne som setter pålitelighet og trygghet høyest, styrer unna disse med god avstand.

Dette er mer en livsstilsbil der følelser er viktig. Motormessig får du 166 med 2-liters Twin Spark-motor på 165 hester, to V6-motorer på henholdsvis 2,5 og 3,0 liter med 190 og 224 hester, samt en 2,4-liters dieselmotor på 175 hester. Motoren i testbilen er en 2,5-liters V6 på 190 hester. Det betyr 0-100 på 8,4 sekunder og toppfart på 225 km/t. Automatkassen har dessverre bare fire gir og oppleves som litt masete.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Nydelig design, også inni. Ikke bare ser det herlig ut, men det lukter også ekte skinn. God plass i baksetet og høy finish over alt. Midtkonsollen ser kanskje litt utdatert ut, men det passer godt inn i helheten. I biler uten skinn får du et slitesterkt materiale kalt Alfatex. Uansett hvilket materiale det er så har det vist seg å være svært lite utsatt for slitasje.

Oppsummering
Fantastisk utseende, herlig motorlyd og nydelig interiør. En ekte autofil luksusfamiliebil, og alt til en latterlig lav pris. Det er ikke til å stikke under en stol at disse bilene har hatt et vanvittig verditap. Men nå går det nesten ikke an å få de billigere. Fra nå av vil prisene holde seg stabilt på gode eksemplarer, siden entusiastene alltid blar opp litt ekstra for noe såpass spesielt.

Kvaliteten er faktisk ikke så ille som ryktet skal ha det til.
Noe rust har vi registrert her og der, men stort sett veldig bra. Motorene er driftssikre, men krever hyppig registerreimskift og god olje. Ellers er det noe høyere forstillingsslitasje enn på ”vanlige” biler.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Alfa Romeo 166

Behagelig motor, bra kjøreegenskaper, nydelig design, bil med sjel

Dyr i drift