Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Alfa Romeo 147 1,6 (2001)

En rød, liten italiener med gode kjøreegenskaper smaker alltid godt. Men hvordan er den å eie?

Fyrighet, design, kjøreegenskaper og følelser var strengene italienerne skulle spille på da de introduserte 147 på tampen av 2000 som 145s etterfølger. Nå skulle Golf-kundene få opp øynene og suksessen fra storebror 156 videreføres. Selvtilliten ble neppe svekket av at den ble Årets Bil i Europa i 2001. Dessverre gikk det ikke helt som planlagt, i hvert fall ikke her hjemme. For trygghetssøkende, verditapsbevisste, praktisk orienterte og ikke minst kvalitetsbevisste norske kunder ble det aldri noe salgsskred. Chassis og drivverk har utgangspunkt i nevnte storebror og i 2004 fikk den en facelift i tråd med designet til resten av modellprogrammet. Diesel ble først tilgjengelig så sent som i 2005 og produksjonen ble lagt ned i 2010. I dag er hullet tettet av MiTo og Giulietta. Motorutvalget strakte seg fra en 1,6-liters firesylindret på 105, via 120-hesteren og en 2-liter på 150 hk til dieselmotoren på 1,9-liter og 140 hk. 3,2-liters V6 var ikke så aktuell her på berget.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Kjøreegenskaper skal være et av Alfas sterkeste kort, men på det skuffer den snart 10 år gamle bilen noe. Motoren er rapp nok, vel lavt giret, men den tåler turtall og rødmerkingen begynner først ved 7000 o/min. Understellet henger bra nok med og den innbyr til aktiv kjøring. Problemet er heller at 147 oppleves som sliten med kun 110 000 km på telleren.

Foto: Autofil Vis mer


Interiør

Form foran funksjon? Ja, det blir ofte slik. Det lekre ytre gjør at noe av det praktiske får lide. Utformningen er annerledes og friskt, men tar du på ting får du i dag en litt billig følelse. Plassen er grei foran, men baksetepassasjerene har litt snaut med takhøyde. Bagasjerommet tar 280–1030 liter.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Oppsummering

Alfa Romeo er til de grader bilen for de bilinteresserte med sans for estetikk og en heller utpreget evne til å se bort fra hensyn som verditap. Dette er kunder som tør stå ut av mengden, står for egne meninger og er ikke så rent lite forfengelig. Sitt vakre utseende til tross er 147 en kuriositet langs norske veier hvor de få som kjører italiensk gjerne hilser på hverandre som om de var i familie. Ryktet er ikke av beste sort, men eierne satser med hjertet fremfor hodet. Ny kostet en 147 1,6 269 000, men i Distinctive-utførelse var nok prisen høyere. I skrivende stund ligger det 15 biler ute på finn.no. Noen har stått der lenge og 147 er nok ingen lettsolgt bil. Oppsiktsvekkende nok finner du eksemplarer ned mot 60 000 kroner for en 01-modell. Det kan være et varp, men objektet bør sjekkes grundig. Det kan være en grunn til så lave priser. Oppunder 100 000 kroner ligger de fleste 1,6-literne. Diesel noe dyrere.