Alfa Romeo Tonale

Alfa med Ladbar Crossover

Alfa overrasket de fleste med denne showstopperen. Med Tonale frir de til massene med design og elektrifisering.

FREKK HEKK: Sammenlignet med dagens Stelvio, har Alfa tatt et langt steg i riktig retning med Tonale. Designen er sporty, lett, ren, moderne og har langt mer særpreg. Foto: Alfa Romeo
FREKK HEKK: Sammenlignet med dagens Stelvio, har Alfa tatt et langt steg i riktig retning med Tonale. Designen er sporty, lett, ren, moderne og har langt mer særpreg. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Alfa Romeo kommer med en direkte konkurrent til premiumbiler som BMW X1, Audi Q3 og Volvo XC40. Som vanlig er design viktig for den italienske bilprodusenten, og her kan de virkelig ha truffet innertier. Den er sporty og skiller seg kraftig ut fra mengden.

TRADISJON: Alfa har gått mange retninger på design oppigjennom, så det er mange inspirasjonskilder å velge mellom. Vi elsker fronten med de smale lyktene, som på mange måter trekker den videre i den retning Brera og 159 var på vei, men som ble avbrutt av alle andre modeller siden. Foto: Alfa Romeo
TRADISJON: Alfa har gått mange retninger på design oppigjennom, så det er mange inspirasjonskilder å velge mellom. Vi elsker fronten med de smale lyktene, som på mange måter trekker den videre i den retning Brera og 159 var på vei, men som ble avbrutt av alle andre modeller siden. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Akkurat som Stelvio, stammer også navnet Tonale fra et godt kjent fjellpass i Italia. Om bilen blir seende riktig like spenstig ut når den kommer i produksjon blir spennende å følge med på, for dette er bare et konsept foreløpig, uten blant annet trivialiteter som vindusviskere. Men Alfa Romeo bekrefter at proporsjonene blir som bilen på utstillingen.

Modellen viser designen som kommer på Alfa fremover, samtidig som de ser langt bakover i tid for inspirasjon.

I følge skissene i pressemeldingen har de hentet inspirasjon og detaljer fra 33 Stradale, Duetto, Disco Volante, GT Junior, SZ, 159 og Brera.

Den er i hvert fall et klart løft fra dagens Alfaer og skiller seg mer ut i alle bauger og kanter, ikke bare ved en spesiell grill. Nå har den klart egendefinerte linjer som den er alene om.

Grillen er enda mer fremhevet og tredimensjonal, lampene er smalere og kan ikke forveksles med noen annen, telefonfelgene er umisskjennelig Alfa og speilene med de italiensek fargene håper vi å få se på veien. Avslutningen på siderutene gjør den sprotslig og de blanksvarte hjulbuene fjerner den effektivt fra røff skogsbil.

Dette er ingen offroader. Alfa følger dagens trend med baklykter i hele bilens bredde og det føles frekt at helt, helt bakerst, til og med bak støtfangerne, avsluttes bilen med Alfa-logoen.

Layouten er tverrstilt motor og Alfa forteller ikke mye om hverken motor eller drivlinje, annet enn at den kommer både som bensinversjon og ladbar hybrid. Det vil være selvmord å ikke tilby fem mils elektrisk rekkevidde.

RETROVIBBER: Sjekk det rattet. Logoen med de tynne stripene i sirkel rundt, samt de tre crommede eikene skriker 70-tall og fremstår som kunst i det moderne interiøret. Legg merke til startknappen og klimastyringen ytterst på dashbordet. Luksuriøst særpreg. Foto: Alfa Romeo
RETROVIBBER: Sjekk det rattet. Logoen med de tynne stripene i sirkel rundt, samt de tre crommede eikene skriker 70-tall og fremstår som kunst i det moderne interiøret. Legg merke til startknappen og klimastyringen ytterst på dashbordet. Luksuriøst særpreg. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Med Stelvio og Giulia har Alfa vist at de kan både kjøreglede og kjøreegenskaper, men at de kanskje mangler det aller siste på innvendig luksusfølelse. Ut fra konseptbilen virker det som vi kan glede oss også innvendig. Alfa later til å fortsatt ønske de to tunnelene til speedo og turteller, men innholdet er digitalt og sys sammen av kjørecomputer i midten. Kult.

Digitalt: Dersom Alfa gjennomfører lysshowet sitt, slår den alle ned i støvlene på stemninsbelysning. Vi hverken tror eller håper det skjer. Foto: Alfa Romeo
Digitalt: Dersom Alfa gjennomfører lysshowet sitt, slår den alle ned i støvlene på stemninsbelysning. Vi hverken tror eller håper det skjer. Foto: Alfa Romeo Vis mer

Den får følge av en 12-tommers multimediaskjerm. Alfa vil nok aldri være de som vil være størst akkurat der. Klima styres kulere, tilsynelatende litt inspirert av Audi TT, bare drøyere, og blir bilen som konseptet, blir det færre men mer gjennomførte detaljer interiørt. Aluminium, skinn og alcantara går igjen.

Vi ser også to enorme girhendler på rattet. La oss håpe på en like involverende dobbeltclutchkasse som på dagens Alfaer. Konseptet er en fireseter, men produksjonsmodellen vil ha sofa.

Med SUV i kompaktsegmentet håper Alfa Romeo på å nå flere kunder, noe som på sikt også vil løfte interessen for de større og dyrere modellene, håper de.

TREND I TIDEN: LED-signatur i hekken. Bilde: Alfa Romeo
TREND I TIDEN: LED-signatur i hekken. Bilde: Alfa Romeo Vis mer