Alfa: Lekker 156 Sportwagon kommer i sommer

GENOVA (DinSide Bil): Det ligger forsåvidt i navnet "Sportwagon" at dette ikke er en vanlig stasjonsvogn. Men den kan passere som et "Fornuftighetens alibi".

Alfa: Lekker 156 Sportwagon kommer i sommer
Alfa: Lekker 156 Sportwagon kommer i sommer

Forventer du deg allverdens bagasjeplass og familievennlige løsninger, har du kommet til feil adresse. Men er du på jakt etter det litt spesielle, med vekt på design og sportslige egenskaper, kan ha Alfa ha deg i et jerngrep.

Dens konkurrenter heter naturlig nok i første rekke Audi A4 Avant og BMW 3-serie Touring, og sammenlignet med disse, er ikke bagasjeplassen i Alfa 156 Sportwagon så dårlig tross alt. BMW topper med 435 liter, men så er den da også like lang som A4 Avant, 5 cm lengre enn Alfa 156.

Audi A4 sin bagasjeavdeling rommer 390 liter, dette er bare 12 liter mer enn Alfa, men det er lettere å utnytte plassen i Audiens bagasjerom

Coupe? Stasjonsvogn?

Designmessig er det et par ting som skiller Sportwagon fra andre stasjonsvogner. For det første er overhenget bak det samme som på sedanen. For det andre den sterkt avrundede hekken. I stedet for å utnytte plassen maksimalt, har Alfa valgt en løsning som prioriterer design og kjøreegenskaper.

Fra fronten til B-stolpen har Sportwagon samme design og teknikk som sedanen (med unntak av luftinntaket foran som av aerodynamiske årsaker er litt større på Sportwagon enn sedan), mens bakdørene og bagasjerommet har en annen bunnplate.

Denne sørger for at karosseriet bare er ca. 10% mindre vridningsstabilt enn sedanen. I tillegg har Alfa lagt på en spoiler i overkant av bakluken (som forøvrig er hengslet god innpå taket), dessuten er lasteterskelen høy. Ikke smart med tanke på å få lastet inn store kolli, men smart med tanke på kjøreegenskapene.

Legg merke til at akselerasjon og toppfart er nøyaktig den samme på sedan og Sportwagon.

For egen del legger vi til at disse løsningene har redusert et normalt problem i stasjonsvogner, nemlig dekkstøy fra bagasjerommet, til et minimum.

Samme motorer, mer sikkerhet

Alfa 156 Sportwagon blir levert med de samme motorer og girkasser som sedan, i Norge betyr det 1.6 TS, 1.8 TS, samt 2.0 Selespeed. Bilen kommer til Norge rett etter sommerferien, men det er ikke klart hva pristillegget på Sportwagon blir i forhold til sedanen.

Vi tipper det blir i størrelsesorden 20 - 25.000 kroner, ikke minst fordi Sportwagon blir utstyrt med sidekollisjonsputer som strekker seg fra A til C-stolpen, og dermed skal gi en viss beskyttelse også for baksetepassasjerene.

Som tilleggsutstyr kan man også få Nivomat, en hydraulisk anordning på bakakselen som sørger for konstant bakkeklaring.

Vårt inntrykk

Etter noen få mil på varierte veier på den italienske Riviera, er det begrenset hva vi kan mene om bilens egenskaper. Men et par ting er rimelig klart. For det første at dette er en relativt støysvak "stasjonsvogn", dekkstøyen var merkbar fra fordekkene, ikke fra bagasjerommet. Det er også klart at du kan kjøpe mer fleksible og rommelige stasjonsvogner i denne klassen.

Men det er vanskelig å finne en fleksibel sportscoupé/stasjonsvogn med friskere, frekkere og mer sporty linjer. Og Alfa har for vane å lage biler med kjøreegenskaper som står i et utmerket forhold til utseendet.

DinSide tar sikte på å teste bilen så snart den kommer til Norge, i mellomtiden kan du lese vår prøvekjøring av Alfa Romeo 156 1.8 TS, eller vår prøvekjøring av Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed.