Alfa: GT-versjon av 147?

I skrivende stund er det Alfa 156 og Alfa GTV som brukes i ulike merkecuper rundt i Europa. Men til neste sesong tar Alfa i bruk 147 til racing, og introduserer i samme slengen en "gateversjon".

Alfa: GT-versjon av 147?
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Racingversjonen av 147 er til fulle basert på standard teknikk fra Alfa 147, men selvfølgelig bygget om med sikkerhetsbur, senking og så videre.

Men det interessante er at motor og girkasse bare har fått nokså lette modifikasjoner. Motoren bygger på Alfa sin toliter, som til vanlig yter 155 hk. Denne motoren har fått nye kamaksler med racing-profil, lettere svinghjul og nye luftinntak/eksosporter som er tilpasset FIA-standard.

Girkassen er også "standard hyllevare", med unntak av selve clutchen som er keramisk. Bremsene er hentet fra Brembo, og understellet er lett modifisert og senket, dekkene står på 7 x 15 tommers magnesiumsfelger.

Racingversjon -- hva så?

Alfa kaller 147 i racingversjon for SuperProduzione, og i denne utgaven yter motoren 220 hk. Det er da vi har lanseringen av Alfa 147 friskt i minne, der vi blant annet spurte en hyggelig italiensk ingeniør om det ikke var på tide å lage en GT-versjon for gatebruk basert på 156 og/eller 147?

- Joda, det kommer, sa vår venn ingeniøren, og presiserte at denne gateversjonen ville ha Alfas toliter som utgangspunkt. Og at det er en kapabel motor, hersker det liten tvil om. I Alfa 156 Superturismo yter den samme motoren 300 hk, dette er en oppgradert utgave av bilen Fabrizio Giovanardi kjørte til seier for Alfa i årets European Super Touring Cup.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vår gjetning går i retning av at Alfa 147 og/eller Alfa 156 i en GT-versjon for gatebruk vil få en toliter som yter rett i underkant av 200 hk, og en styling som kan minne mistenkelig om bilen vi bringer bilde av i dag (minus de pålimte dekalene), og som altså er den offisielle versjonen av neste års Alfa 147 SuperProduzione.

Minitest Alfa 147
Test: Alfa 156 2.0 Selespeed
Test: Alfa 166 2.5 V6