Alfa 166: Spennende storbil

Møt Alfa Romeo 166, bilen som skal ta opp konkurransen med Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E-klasse.

Alfa 166: Spennende storbil

Alfa Romeo har alltid stått for design og kjøreglede, en arv den nye 166 så absolutt viderefører. I fronten skjærer den velkjente Alfa Romeo-grillen seg ned i støtfangeren, bak er det de særpregede baklyktene som er høydepunktet, mens de svakt vinklede linjene fra siden er med på å understreke dens sportslige ambisjoner.

Gamle motorer

Men om designet er nytt, er stemplene og sylinderene som er plassert under panseret gamle - og de er ikke med på å gjøre 166 til noen racer. To forskjellige motorer er alt man kan velge i, enten en firesylindret to-liter med 155 hester og manuelt gear eller en 2,5-liters V6 motor med 190 hester og automatgear. Automatgearet, Alfa Romeo kaller det Sportronic, gir føreren anledning til å geare manuelt på samme måte som vi har blitt vant til fra flere bilprodusenter.

To-literen akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 9,6 sekunder, mens V6 motoren bruker 9,5 sekunder. Toppfarten er henholdsvis 213 og 220 kilometer i timen.

Mer komfort enn sport

Alfa 166: Spennende storbil

Etter noen få kilometer bak rattet i Alfa Romeo 166 2.0 TS er det litt fåfengt å begynne å trekke de store konklusjoner. Likevel ga 166 et solid inntrykk; støynivået var lavt og den virket komfortabel. Kjøreegenskapene ga inntrykk av å være presise og forutsigbare. Den største overraskelsen kom imidlertid fra gearkassen; så lettsjaltet og presis var den at det var en sann fryd å sortere tannhjulene. Alfa Romeo 166 er en stor bil, den er 4,7 meter lang og akselavstanden er 2,7 meter. Det betyr mye plass, men takhøyden i baksetet kunne godt ha vært bedre.

Mye utstyr

Alfa 166: Spennende storbil

Prisen på Alfa Romeo 166 2,0 TS blir 393.900 kroner mens 166 2,5 V6 24V vil koste 485.900 kroner, det betyr at den nye Alfaen blir billigere enn konkurrentene. Sammenliknet med Audi A6 2.4 Tiptronic blir Alfaen imidlertid nesten 25.000 kroner dyrere.

Utstyrsnivået er høyt, med klimaanlegg, antispinn, elektrisk justerbare seter og et betjeningspanel som blant annet består av en 5 tommers fargeskjerm.

DinSide kommer tilbake med en grundig prøvekjøring av Alfa Romeo 166 og en sammenlikningstest av den mot de argeste konkurrentene.