Alfa 147: Friskt, frekt og freidig

MONTE CARLO (DinSide): Alfa 147 er den tredje og dermed siste modellen som har sørget for at Alfa Romeo fremstår som nye i løpet av tre år. Og for en oppgradering. Alfa 147 fremstår nemlig som den klart mest avanserte av bilene fra Torino akkurat nå, og Alfa sine ambisjoner er skyhøye.

Så har de da også grunn til å være fornøyd med produktet sitt. I overkant jålete for noen, kanskje, men definitivt moderne, trendy, og som vanlig med solide røtter i Alfa-tradisjonen. Grillen, dørhendlene og de bakre siderutene har nemlig alle sammen detaljer fra modellen C6 2500 Villa Testa som ble produsert i 1949.

Ønsker du deg en praktisk og rommelig bil i Golf-klassen er derimot Alfa Romeo fullstendig gal adresse. Et bagasjeromsvolum på 280 liter er nemlig ikke allverdens å skryte av, men vår lille testtur viste at det er fullt mulig for to voksne å sitte i baksetet.

Men dette er i første rekke en bil for single, eller par som ikke har fått barn -- eller som har tømt redet. Kunder som vil ha en eksklusiv, sportslig og teknologisk avansert bil.

Hovedkonkurrent: Audi A3 og VW Golf

For å kunne konkurrere med teknologifikserte tyskere hjelper det ikke med "bare" spreke motorer og et spennende utseende. Men i Alfa 147 finner du avansert elektronikk, blant annet er ABS (blokkeringsfrie bremser), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler), ASR (Elektronisk Antispinn) og DVC (Dynamisk stabilitetskontroll) som del av en rikholdig liste over standardutstyr på de fleste modellene.

Dessuten: avansert klimaanlegg, Selespeed girkasse i kombinasjon med toliteren på 150 hk, og et kommunikasjonssystem Alfa kaller "Connect" (tilleggsutstyr). Dette systemet setter bilen og sjåføren i kontakt med et call-senter (ved bruk av dual-band GSM) som kan hjelpe deg med å finne frem på veien, bestille nødhjelp, bestille bord på nærmeste restaurant og så videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Systemet kan selvfølgelig kombineres med et avansert navigasjonssystem, og du kan komme i kontakt med Connect-apparatet 24 timer i døgnet på 12 forskjellige språk.

For enhver smak?

Alfa 147 leveres med tre eller fem dører, og med tre forskjellige motorer. Svakest i rekken er en 1,6-liter med 105 hk, som er en nedtonet versjon av 1,6-literen med 120 hk, som også er tilgjengelig i 147. Neste versjon er toliteren med 150 hk, og dernest en 1,9-liters JTD-motor med 110 hk. Dieselmotoren er imidlertid ikke i salg i Norge.

Produktsjef Giuseppe Perlo understreket at Alfa ikke hadde noen planer om å sette 2,5-literen inn i 147, men at de jobbet med å utvikle en GTI-versjon av 147 som sannsynligvis vil få en standardmotor med noe høyere effekt.

Til Norge kommer 147 i løpet av våren/forsommeren 2001 i utstyrsgradene "Progression", "Distinctive" og "Sport" (kun for 2.0 TS Selespeed), og man kan da velge mellom 16 ulike farger, tre eller fem dører og tilpassing av ekstrautstyr over et bredt spekter.

Alfa 147: Friskt, frekt og freidig

Oppgraderinger i forhold til 156

Til tross for at 147 deler en del tekniske løsninger med 156, er det også noen forskjeller, som i enkelte tilfeller også kommer 156 og 166 til del etter hvert.

Blant annet er dieselmotoren oppgradert, og har nå fått variabel turbingeometri slik du finner i dieselmotorer fra VW-gruppen, og bensinmotorene har også fått en del tekniske oppgraderinger med tanke på lavere vekt (ca. 4 kilo) og mindre vibrasjoner. Effektuttaket er imidlertid nesten uforandret. 1,6-literen på 120 hk har fått 2 Nm mer, toliteren har fått 5 hk og 6 Nm mindre.

På Selespeed-modellen har Alfa gjort et smart trekk, knappene for girskift er flyttet til baksiden av rattet (nesten slik du finner det på Ferrari 355 F1), i stedet for brytere på toppen av rattet slik det er på 156 Selespeed.

Kommunikasjon og lyd er også viktige stikkord for Alfa 147, der Alfa blant annet har fått hjelp av Bose til å utvikle et fantastisk lydsystem til 2.0 Selespeed. Dette kommuniserer med GSM-telefon og Connect-systemet, der en lang rekke kontroller er stemmestyrte

Noe for Norge?

De store konklusjonene skal vi la ligge til bilen faktisk har kommet til Norge og prisene er endelig fastsatt. Men vår lille testtur fikk oss til å konkludere med et par viktige elementer: Dette er en av de mest eksklusive bilene Alfa har laget så langt, og kjøreegenskapene virker utpreget sportslige. Og så absolutt: dette er et meget attraktivt alternativ til Audi, BMW og Mercedes.

Fra den norske importøren får vi vite at prisene vil ligger på omtrent samme nivå som i Danmark, og danskene opererer med en startpris på 235.000 for 1.6 (105 hk) og 245.000 for 1.6 (120 hk). Prisen for Selespeed ligger på 320.000 kroner. Om dette blir det endelige prisbildet i Norge er usikkert, i så tilfelle ligger prisene rundt 40.000 kroner under 156. I så tilfelle må det kunne regnes som prisgunstig.