Bonanza i båtmarkedet

- Aldri vært større interesse

76 prosent flere henvendelser på båtannonser enn samme uke i fjor.

REKORD: Skjærgårdsjeeper, daycruisere og Cabincruicere blir revet bort hos finn.no for tiden. Faksimile finn.no
REKORD: Skjærgårdsjeeper, daycruisere og Cabincruicere blir revet bort hos finn.no for tiden. Faksimile finn.no Vis mer

Vi har tidligere nevnt at interessen for bobil leie og kjøp har steget kraftig i år (se nederst), høyst sannsynlig på grunn av at de fleste belager seg på ferie i Norge i år.

Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler på FINN motor, har all grunn til å juble over annonseveksten. Foto: Caroline Roka/FINN.Caroline Roka/FINN.
Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler på FINN motor, har all grunn til å juble over annonseveksten. Foto: Caroline Roka/FINN.Caroline Roka/FINN. Vis mer

Det samme skjer på bruktmarkedet for båt. Finn.no melder blant annet om ekstrem økning i interessen for båtannonser.

Ville tall

- Jeg sliter med å finne superlativer som er dekkende for aktiviteten i båtmarkedet akkurat nå. Det kan best beskrives som helt hinsides! Søndag 3. mai slo vi rekorden for antall besøkende på én dag for tredje gang på 5 uker og at det skulle skje i april og tidlig mai måned hadde jeg ikke trodd, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler på FINN motor

- April 2020 ble faktisk den neste beste måneden noensinne hva gjelder annonsetrafikk, kun slått av juli 2019.

- De rekordsterke resultatene vi ser kommer trolig av at stadig flere innser av sommeren skal tilbringes i Norge og at man dermed leter etter en ferieform tilpasset dette. I tillegg har dette landet en fantastisk fin skjærgård, så det er ikke vanskelig å forstå at båtlivet frister når man skal feriere i Norge mener Ryhjell.

Selv om antallet mennesker på båtjakt øker betraktelig, øker altså antallet henvendelser enda mer.

Fra 15-30 fot

Det er skjæregårdsjeep, daycruiser og cabincruiser som har størst volum når man ser på solgte båter. Hva gjelder vekst er det skjærgårdsjeep som utmerker seg mest med tett opptil 100% vekst.

I tillegg er det slik at båtmarkedet i Norge har et godt tilbud om man ser på det som er tilgjengelig av nye og brukte båter, og dermed er dette et marked det er mulig å komme seg inn i, for en svært bred gruppe.

- Hvis jeg hadde drevet en marina nå, hadde jeg nok begynt å bunkre opp med drivstoff og iskrem, for denne sommeren blir det mye folk på sjøen! Det er veldig gøy å se at det er vekst i brukere som etter alle solemerker har svært konkrete kjøpsplaner, sier Ryhjell.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!