Rekordhøy pris på drivstoff

Aldri vært så dyrt

Denne uka har de både bensin og diesel satt nye prisrekorder i Norge.

NYE REKORDER: 24. mai 2019 ble det satt ny prisrekord for bensin, med 17,44 kroner literen. 30. desember ble det satt nok en prisrekord, da den veiledende prisen hos Cirkle K var hele 17,53 kroner for én liter 95 blyfri. 2. januar 2020 ble det også notert ny «all time high»-rekord for dieselprisen. Foto: NTB Scanpix
NYE REKORDER: 24. mai 2019 ble det satt ny prisrekord for bensin, med 17,44 kroner literen. 30. desember ble det satt nok en prisrekord, da den veiledende prisen hos Cirkle K var hele 17,53 kroner for én liter 95 blyfri. 2. januar 2020 ble det også notert ny «all time high»-rekord for dieselprisen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Den siste uka har drivstoffprisene nådd nye høyder i Norge. I dag meldte E24 at både bensin og diesel har satt nye prisrekorder.

Like før kalenderen bikket 2020 ble prisen på bensin (95 blyfri) notert til hele 17,53 kroner literen, mens dieselprisen satte ny negativ rekord to dager ut i det nye året.

– Det er ny «all time high» veiledende pris på diesel, mens veiledende pris på bensin er to øre under toppen fra 30. desember, skriver Knut Hilmar Hansen i Circle K til Dinside i en epost.

Circle Ks veiledende bensin- og dieselpriser (2013–2020)

- Høye innkjøpspriser

Torsdag var den veiledende prisen for bensin 17,51 kroner, mens den veiledende dieselprisen var 16,86 kroner literen. Dette er ifølge Cirkle K prisen, utenom transporttillegg.

I løpet av 2019 ble det flere ganger satt nye prisrekorder for drivstoff. Blant annet økte prisene etter angrepene i Saudi Arabia i september. Bensinen hadde i flere og lengre perioder veiledende priser til over 17 kroner i fjor, mens dieselprisen stort sett vaket rundt 16 kroner.

- Årsaken til de høye veiledende prisene på bensin og diesel er høye og økte innkjøpspriser, forteller Hansen.

- DYRT: Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K Norge AS mener innkjøpsprisene er skyld i høye veiledende drivstoffprisene.Foto: Cirkle K
- DYRT: Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K Norge AS mener innkjøpsprisene er skyld i høye veiledende drivstoffprisene.
Foto: Cirkle K Vis mer

Han legger også til at den siste tids kraftige økning i den veiledende prisen på diesel skyldes økning i kostprisen på biodiesel, som de blander inn i dieselen.

- I fjor var tolv prosent av drivstoffet som omsettes biodrivstoff. I år har kravet økt til 20 prosent, forklarer Hansen videre.

- Vi opplever fortsatt et stramt marked på ferdigraffinerte produkter, og også på biodrivstoff, først og fremst biodiesel, som følge av at mange land nå etterspør biodrivstoff.

Sjekk den utviklingen!

Drivstoffprisene har økt betraktelig de siste årene. Dinside har fått tilgang til Cirkle Ks veiledende priser fra 2013 til i dag. Der ser vi at bensinprisen var nede i 13,98 kroner literen og dieselprisen helt nede i 12,59 i løpet av 2016.

Det er imidlertid verdt å merke seg at prisene var høyere enn det i 2013. Dessuten er dette priser som varierer mye i løpet av et år.

Ellers er prisen for drivstoff er i Norge blant verdens høyeste, isolert sett. Ser man på drivstoffprisenene i sammenheng med nordmenns inntekter, er imidlertid situasjonen en helt annen. I 2019 registrerte Bloomberg at én liter bensin kostet 0,9 prosent av en gjennomsnitlig norsk dagslønn.