LØSER IKKE UT: En mulig feil i styringsenheten kan føre til at kollisjonsputen ikke løser ut, eller løser ut under kjøring. Foto: Takata
LØSER IKKE UT: En mulig feil i styringsenheten kan føre til at kollisjonsputen ikke løser ut, eller løser ut under kjøring. Foto: TakataVis mer

Toyota kaller tilbake én million biler

Airbag-problemer på 34.000 norske Toyota-biler

Toyota kaller tilbake 34.279 eldre biler i Norge.

Toyota kaller nå tilbake mer enn én million biler over hele verden på grunn av mulige problemer med kollisjonsputene. Toyota Norge bekrefter overfor Dinside at det er snakk om 1,06 millioner biler.

De berørte modellene er Avensis, Corolla og Corolla Verso, produsert mellom juli 2002 og juni 2015. Flere av disse årene var Corolla én av Norges mest solgte bilmodeller.

Løser ut - eller ikke

Bakgrunnen for tilbakekallingen er mulig feil på styringsenheten til kollisjonsputene i bilene. Det skal være mulighet for at putene løses ut under kjøring - eller ikke løser ut i det hele tatt, i en ulykke.

- Vi har ingen opplysninger om at dette har skjedd på noen norske biler. Vi tar imidlertid sikkerheten på alvor og kaller tilbake alle de 27.172 bilene som kan være berørt av denne feilen, for å skifte ut styringsenheten, forteller informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til Dinside.

- De aktuelle bileierne vil få beskjed så fort vi får en oversikt fra Statens vegvesen om hvem eierne er, legger han til.

TILBAKEKALLES: Toyota Corolla (2007) er én av bilmodellene som skal ha problemer med airbagen. Foto: Toyota
TILBAKEKALLES: Toyota Corolla (2007) er én av bilmodellene som skal ha problemer med airbagen. Foto: Toyota Vis mer

Airbag-problemer

Toyota har dessuten tidligere også blitt tvunget til å kalle tilbake 600.000 biler, som følge av feil på kollisjonsputer levert av japanske Takata. Dette er enkelte utgaver av Yaris, Corolla og Avensis. 7.107 av disse befinner seg i Norge, og dermed er det hele 34.279 biler som Toyota nå kaller inn på grunn av airbag-problemer.

Feilen med Takatas kollisjonsputer har også berørt flere andre bilprodusenter, blant annet Honda, som alene har måttet kalle tilbake rundt 25 millioner biler.

For to år siden skrev vi om Takata, som innrømmet feil med kollisjons-putene, og 118 millioner biler som dermed måtte tilbakekalles. For fem måneder siden kunne vi fortelle at mange av disse fortsatt rullet rundt på veiene.

Tilbakekallingene til Honda dreide seg om feil på tenneren som sørger for at putene utløses og blåses opp. Tenneren kunne splintres, og dermed kunne skarpe metalldeler skytes inn i kupeen og treffe passasjerene.

Amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA, har knyttet minst 13 dødsfall til denne feilen.

Denne gang er det altså ikke snakk om tilbakekalling på grunn av tenneren til kollisjonsputa, men styringsenheten. Alle utbedringer på de aktuelle Toyota-bilene skjer uten omkostninger for eierne.