Skal redde liv

Airbag for el-sparkesykkel

I fjor sommer ble det registrert fem alvorlige skader på el-sparkesykkel hver dag bare i Oslo. Nå utvikler et svensk selskap en kollisjonspute for slike sykler.

FÅ BRUKER HJELM: El-sparkesyklene er kommet for å bli. Nå utvikler svenske Autoliv en kollisjonspute som skal redusere alvorlige skader for alle som ikke bruker hjelm. Foto: Autoliv
FÅ BRUKER HJELM: El-sparkesyklene er kommet for å bli. Nå utvikler svenske Autoliv en kollisjonspute som skal redusere alvorlige skader for alle som ikke bruker hjelm. Foto: Autoliv Vis mer

På svært kort tid er el-sparkesykler blitt et svært populært framkomstmiddel i de store byene. Svært få brukere har hjelm. Fra 1. april til og med 31. oktober i fjor ble det blitt registrert alvorlige 661 skader på brukere av elektrisk sparkesykkel bare i hovedstaden, ifølge en rapport fra Oslo Universitetssykehus. Toppfarten på syklene er vanligvis 20 km/t, men dette er mer enn nok til å forårsake alvorlige skader, ikke minst i kollisjon med en bil.

Montert i styret

Nå er svenske Autoliv, som er ett av verdens fremste selskaper innen utvikling og produksjon av sikkerhetssystemer for biler, i gang med å lage en kollisjonspute som monteres i fronten på el-sparkesykler. Puten blåses opp mot førerens hode på noen millisekunder i startfasen av en kollisjon og skal redusere skader på hode og bryst når syklisten kolliderer med en bil.

Nylig ble de første kollisjonstestene med puten gjennomført. De foreløpige resultatene viser, ifølge Autoliv, at puten reduserer skadene på el-sparkesyklistens hode og bryst betydelig.

FOR FOTGJENGERE: Autoliv har tidligere utviklet denne utvendige kollisjonspusten som skal beskytte fotgjengere og syklister som blir påkjørt. Foto: Autoliv
FOR FOTGJENGERE: Autoliv har tidligere utviklet denne utvendige kollisjonspusten som skal beskytte fotgjengere og syklister som blir påkjørt. Foto: Autoliv Vis mer

Sparer liv

- Fortsatt er det altfor mange som skades på våre gater og veier. Måten å transportere seg på endres nå raskt, derfor forsker Autoliv på nye måter å sikre brukerne av blant annet el-sparkesykler. De første testene med kollisjonsputen viser at sikkerhetssystemet vil kunne spare liv og alvorlige skader for dem som bruker denne nye måten å transportere seg selv på, sier Cecilia Sunnevång, som leder forskningsavdelingen til Autoliv.

Hun forklarer at dersom det oppstår en kollisjon mellom en el-sparkesykkel og et kjøretøy, vil denne kollisjonsputen redusere belastningene både på hodet og andre deler av kroppen til føreren.

Airbag for fotgjengere

Autoliv har tidligere utviklet en kollisjonspute som sitter i bakkanten av panseret på biler. Denne kollisjonsputen på utsiden av bilen, blåses opp og beskytter hodet til en fotgjenger eller en syklist som blir påkjørt.

Så langt er utviklingen og testingen av kollisjonsputen for el-sparkesykler utført av Autoliv. Meningen er at den videre utviklingen skal skje i samarbeid med partnere som produserer slike sykler.

The roads and sidewalks in the world’s cities are shared by pedestrians, cars and bicycles, and more recently new micromobility means of transportation such as electric scooters/e-scooters. As the number of e-scooters rapidly grows in many cities so does the need to develop safety systems for those using them. “In a world where there are still too... Vis mer

Nøyaktig når kollisjonsputen vil bli satt i produksjon, vet Autoliv ikke ennå.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!