Agila: Opels halv-japaner lansert

SARDINIA (DinSide Bil): Opel og Suzuki har samarbeidet om utviklingen av en microvan, som Opel kaller Agila og som Suzuki fremdeles vil kalle Wagon R. Vi har vært på Sardinia og sett på Opels nye bybil.

Agila vil komme til Norge i løpet av juni, mens Suzuki venter helt til desember med å lansere den nye Wagon R i Norge. Så mange skinnende nybiler på en gang vakte oppsikt i bytrafikken i Cagliari, hovedstaden på Sardinia, og flere innfødte spurte oss oppbrakt "quanta costa, quanta costa" -- hva koster den? Agila med den minste motoren og laveste utstyrsnivå vil koste 119.900 kroner. Med mer utstyr men fremdeles minste motor, koster den 126.900 kroner, og med den største motoren vil Agila koste 138.500 kroner.

Suzuki har ikke prisene på sin nye Wagon R klare ennå, men den norske importøren forventer at de vil ligge parallelt med Opel i pris.

Ganske like

Det er ikke mye som skiller Opel Agila og den nye Suzuki Wagon R. Bilen er i all hovedsak den samme, med visse modifikasjoner. Vi finner noen forskjeller på eksteriør, så som forskjellige baklykter og forskjellig grill. Interiørmessig er bilene også veldig like, etter det vi selv har sett av Agila og de bildene vi har sett av den nye Wagon R, ser dashbord og midtkonsoll helt lik ut. Det er imidlertid forskjeller på interiør hva gjelder stoffer og farger.

Egne motorer

Den største og egentlige forskjellen finner vi under det lille panseret, hvor de to merkene har sine egne motorer. Suzuki vil tilby en 1,0-liter med et hittil ukjent antall hestekrefter og en 1,3-liter med 76 hestekrefter. Til forskjell fra Opel, kan Suzuki tilby firehjulstrekk på sin Wagon R.
Opel har også to motoralternativer, som begge er videreutviklinger av kreftene vi kjenner fra Opel Corsa.

Minste motor

Den minste Opel-motoren er en tresylindret 1,0-liter med 43 hestekrefter. Denne har et dreiemoment på 85 Nm ved 3.800 omdreininger i minuttet, og du får full uttelling for de 43 hestekreftene ved 5.600 omdreininger i minuttet. Til sammen skal disse kreftene sørga for at Agila kan akselerere fra 0-100 kilometer i timen på 18,0 sekunder, og toppfarten er 142 kilometer i timen.

1,2-liter største alternativ

Den kraftigste motoren under panseret på Agila er en firesylindret 1,2-liter. Denne har et dreiemoment på 110 Nm ved 4.000 omdreininger i minuttet. Denne har 75 hestekrefter å dra med, som er tilgjengelige ved 5.600 omdreininger i minuttet. Denne skal kunne akselerere fra 0-100 kilometer i timen på 13,5 sekunder, og den har en toppfart på 155 kilometer i timen.

Plass til fire og 240 liter bagasje

Agila har sitteplass og sikringsutstyr til fire personer, og bagasjerommet kan frakte 240 liter når alle sitteplassene er i bruk. Med last opp til taket og frem til forsetene, tar lasterommet 1.250 liter. Agila har en del små rom rundt førerplassen, og det er oppbevaringsskuff under begge framsetene.

Utstyr

Til Norge kommer bybilen med to utstyrsnivå, hvorav laveste utstyrsgrad kun kommer i kombinasjon med den minste motoren. Ingen av utgavene har ABS-bremser som standard, elektriske vindusheiser foran er bare standard på høyste utstyrsnivå (Comfort) -- det samme gjelder for sentrallås og turteller. Av standardutstyr på begge nivå, finner vi to kollisjonsputer foran, startsperre, elektrisk regulerbare sidespeil og bagasjeromstrekk.

Inntrykkene

Etter vårt noe korte møte med Agila blant appelsintrær og gamle Fiater, kan vi i hvert fall si at den virker mye mer solid og mindre blikk-boks-aktig enn det som var utgangspunktet og forgjengere til bilen. Komforten foran var grei, men plassen bak var noe mer tvilsom. Ingen som helst sidestøtte tilbaksetesliterne, og beinplassen der bak er svært begrenset. Den virker fin til bytrafikk, men den liker for eksempel ikke korte ujevnheter i høye hastigheter særlig godt. Men så er det også en bybil.