Agila: Bybil fra Opel

Likhetstrekkene mellom tyske Opel Agila og japanske Suzuki Wagon R er ikke til å unngå. Det har også sin meget naturlige forklaring i at Agila er utviklet i et samarbeidsprosjekt mellom Opel og Suzuki.


Dermed er den Agila som skal være klar til å innta de europeiske markedene til våren år 2000, teknisk tett forbundet med Wagon R. Halvt tysk og halvt japansk skal Agila produseres ved Opels i fjor nyåpnede fabrikk i Gliwice, Polen.

Agila litt lengere

Agila er en fem-dørs bybil med en lengde på 3,5 meter, som gjør den 10 centimeter lengere enn Wagon R+. Opels bybil har videre nedfellbare bakseter, som kan deles 50/50 og eventuelt legges ned en del av gangen, eller man kan få et helt flatt lasterom hvis man legger ned hele bakseteryggen. Bak baksetet er det plass til 250 liter bagasje, og hvis man har bakseteryggen nedfelt, er det mulig å laste inn 600 liter opp til toppen av de fremre seteryggene.

To motorer

Fra produsenten blir Agila tilgjengelig med to bensin-motorer: en 1,0-liter med 58 hestekrefter og en 1,2-liter med 75 hestekrefter. Den største motoren har samme slagvolum som i den største (og i Norge den eneste) motoren i Wagon R+, men yter 5 hester mer. Agila blir kun levert med forhjulsdrift.

Agila er leveringsklar i april 2000 og prislappen blir trolig rundt 140.000 kroner.