Aggressiv MG-F

MG-F får to nye motorer fra sommeren, en 1,8-liter med 160 hester og en 1,6-liter med 108 hester.

Aggressiv MG-F
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Britiske MG-F har måttet se seg frakjørt - i alle fall på den norske registreringsstatistikken - av både Mazda MX5 og Toyota MR2. Det er ikke sikkert statistikken endrer seg til sommeren, men motormessig bør MG-F greie å kjøre fra både MX-5 og MR2.

MG-F Trophy 160

Hemmeligheten er den velkjente 1,8-literen med variable ventiltider. For med nytt eksosanlegg og endret programmering av motorens elektronikk, øker ytelsen fra 143 hester til 160 hester. Med tettsteget girkasse skal det gi en akselerasjonstid fra 0 til 100 kilometer i timen på under 7 sekunder, og en toppfart på 210 kilometer i timen.

Til å stoppe det hele, er MG-F Trophy 160, som den heter, utstyrt med AP Racing bremser. Veggrepet ivaretaes av spoilere og et senket understell.

Ny 1,6-liter

Aggressiv MG-F

Mer interessant for Norge er nok likevel MG-F med en ny 1,6-liter med 108 hestekrefter. Mer interessant fordi lite slagvolum og ikke alt for mange hestekrefter klinger godt i norske avgiftsører. Derfor kan MG-F med 1,6-liters motor meget lett bli en billig inngangsbillett til livet med himmelen som tak.

Ytelsene er heller ikke dårlige. For trass i at bilen ikke har mer enn 108 hester, skal den greie å spurte fra 0 til 100 kilometer i timen på under 10 sekunder - og toppfarten er respektable 180 kilometer i timen.

Til Norge?

Likevel, det kan være for tidlig å juble. Importøren, Britisk Bilimport AS, kan nemlig ikke med sikkerhet si om bilene vil bli importert til Norge. Og dersom de gjør det, er det lite trolig at vi får se dem før på sensommeren eller til høsten.

Relaterte artikler

  • DUELL: Mazda MX5 møter MG-F

  • Test av MG-F