Forsøkene med de aerodynamiske hjulene er gjort med en prototype bygget på basis av Fiat Punto.
Forsøkene med de aerodynamiske hjulene er gjort med en prototype bygget på basis av Fiat Punto.Vis mer

Aerodynamiske hjul gir lavere forbruk

Stadig strengere krav til bilprodusentene om lavere utslipp, og et kappløp produsentene i mellom om et lavest mulig forbruk og en renest mulig forbrenning, holder utviklingen på dette området oppe. Noen arbeider mest med å redusere utslippene fra selve motoren, mens andre ser i flere retninger for andre alternative løsninger . Fiat tar problemet ved roten og arbeider blant annet med å utvikle aerodynamiske hjul.

Disse spesielle hjulene skal være med på å redusere forbruk og utslipp ved at de kan minske drivstofforbruket FØR forbrenningsprosessen tar til. Hvis bilen trenger mindre drivstoff i utgangspunktet, blir jo forbruk og utslipp automatisk lavere, og det allerede før man har gått løs på motoren og fått redusert forbruk og utslipp der.

Bakkekontakten sluker energi

Bilens hjul og friksjonen mellom dekkene og bakken må svare for en god porsjon av drivstoff- og energiforbruket. Hvis bilen ikke hadde hatt hjul, og den hadde vært frigjort for all kontakt med bakken, ville motstanden og friksjonen vært halvert. Det er altså mye å spare hvis man kan få bukt med denne energispiseren. At bilene vil flyte av gårde i løse luften kun ved hjelp av magnetiske felt, ligger litt vel langt inn i fremtiden. Fiat sitt prosjekt med aerodynamiske hjul er planlagt å skulle tilpasses deres produksjon i løpet av få år.

Små vindmøller

Men hvordan er egentlig disse aerodynamiske hjulene forskjellig fra de vi kjenner i dag, og hvordan fungerer de? Ideen bak er å utnytte hjulenes bevegelse som en ekstra energikilde. De bakre felgene er utstyrt med små skovlhjul, som fungerer etter samme prinsippet som vindmøller eller vanndrevne møller. Disse trekker inn luft, som igjen spyttes ut gjennom spesielle luftkanaler bak bilen. Slik blir luftstrømmen man får bak bilen når den er i bevegelse, mer kompakt og symmetrisk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan ikke benyttes på alle biler

Man kan imidlertid ikke feste disse spesielle aerodynamiske hjulene på en hvilken som helst bil og forvente at forbruk og utslipp skal rase nedover. Hjulene må sitte på en bil med spesialformet bakende og sider, og den må være rett bak, for å få den rette formen på luftstrømmen bak.

Fiat har utført forsøk med disse hjulene, på en ombygget Fiat Punto. Forsøkene viser at med det ovenfor beskrevne utstyret, kan man redusere friksjon med 15%. I enkle ordelag betyr dette for forbrukeren lavere forbruk --og lavere drivstoffkostnader. I følge Fiat sine egne målinger skal forbruket ha gått ned med fra 2,4 til 10 %, etter som farten øker.