LEVERINGSTID: Det kan få store konsekvenser for lommeboka dersom du har bestilt ny bil. Foto: Per Ervland
LEVERINGSTID: Det kan få store konsekvenser for lommeboka dersom du har bestilt ny bil. Foto: Per ErvlandVis mer

Kjøpe ny bil?

ADVARSEL

KOMMENTAR: Har du bestilt ny bil? Leveringstid kan gi enorme prisutslag for lommeboka – alt etter når bilen kommer.

Fra nyttår skal alle biler selges med avgifter basert på de nye WLTP forbrukstestene; nye tester som er innført for å gi forbrukere og myndigheter et riktigere bilde av bilers faktiske forbruk og utslipp.

Alle biler vil nå få et økt utslipp på papiret, noe som kan medføre høyere avgift.

Endringen skjer i en totrinns rakett, der noe slår inn allerede 1. september, og resten etter nyttårsaftenen. Her er det ingen slingringsmonn, ettersom det er registreringsdato som gjelder for hvilken avgift den får, ikke bestillingsdato.

Beregninger sier at endringen i snitt vil gi 21 prosent høyere avgift.

Men dette har vi skrevet om før.

Bransjen er uenig

Ikke alle er like glad for denne endringen. Bilimportørenes landsforbund (BIL) er importørenes egen organisasjon, og mener omleggingen vil utgjøre en skjevhet.

– Bilene vil slippe ut akkurat like mye CO₂ som før. Derfor mener vi det er urimelig at bilkjøperne skal få denne avgiftssmellen, har administrerende direktør i BIL, Erik Andresen, sagt til Dinside tidligere.

Denne uttalelsen er det verdt å se nærmere på.

Hvorfor WLTP

WLTP-testen og prosedyrene rundt denne har rett og slett vokst seg fram av nødvendighet, og bilprodusentene har bare seg selv å takke. De har over tid utviklet en utidig praksis ved å forsøke å redusere oppgitt forbruk med mer enn bare teknologisk utvikling.

Med stor fantasi og kreativitet har de funnet ut hvordan de kan redusere forbruket under laboratorietesting. Denne reduksjonen i forbruk lar seg ikke oppnå under daglig bruk.

Metodene har vi skrevet om tidligere, og handler om alt fra å skru ut dynamo, AC-pumpe, høyre utvendig speil, og kaste ut dødvekt som gummimatter, lydisolasjon, reservehjul, stereoanlegg, benytte hjul med dimensjoner, lufttrykk og rullemotstand som ikke samsvarer med det endelige produktet på noen måte, pluss mye mer.

Fra 9 til 42 prosent avvik

Som en følge av dette har bilene til nå fått et oppgitt forbruk som er svært sprikende mot det forbrukerne opplever på gata.

Forskjellen mellom oppgitt og faktisk forbruk var 9 prosent i 2001, men har vokst seg opp til 42 prosent i 2016 (2017-tallene er ikke klare), ifølge ICCT, en organisasjon som var sterkt delaktig i å avsløre VW-skandalen.

I denne perioden har ikke testene endret seg. For å forenkle det hele: En ny bil i dag bruker mer drivstoff, og slipper dermed ut mer CO₂ enn du blir forespeilet i propagandaen. Det er denne ukulturen man vil til livs med å lansere de nye WLTP-testene som i større grad skal fortelle om det faktiske forbruket og utslippet.

Samtidig får myndighetene et riktigere utslippstall å forholde seg til, og bilbransjen må nå innse at grunnlaget for å beregne nye avgifter blir mer reelt.

Da nytter det ikke å sitte på gjerdet og sutre over at det er urettferdig med en avgiftsøkning, ettersom bilene ikke slipper ut mer etter nyttår enn før nyttår.

SPRIK: Differansen mellom oppgitt og faktisk forbruk har økt kraftig fra 2001 til nå. Illustrasjon og kilde: ICCT
SPRIK: Differansen mellom oppgitt og faktisk forbruk har økt kraftig fra 2001 til nå. Illustrasjon og kilde: ICCT Vis mer

Sannheten er at i Europa har bilprodusentene i årevis manipulert seg fram til lavere utslippstall enn reelt, men nå kommer virkeligheten og biter dem i halen. I det minste på ordinære biler med bare forbrenningsmotor.

Det er jo heller ikke slik at en privatperson som har snylta på skatten i årevis kan fortsette med dette etter at han eller hun er blitt oppdaget.

Nå skal det selvfølgelig legges til at bilprodusentene i utgangspunktet ikke har gjort noe ulovlig i denne prosessen, men de har utnyttet alle smutthull – smutthull det ikke lar seg gjøre å utnytte når bilen skal fungere for kundene.

Kundene er dermed med viten og vilje ført bak lyset av en hel bransje.

Provenyjustering

EU-kommisjonen har for lengst uttalt at de er klar over at WLTP-testene av den grunn vil medføre langt høyere utslippstall.

Dette gir igjen hvert enkelt land større utfordring med å nå sine totale utslippsmål, men dette ønsker altså EU-kommisjonen at det korrigeres for.

Bilimportørenes landsforbund og NAF har også foreslått det samme for Finansdepartementet, med den nevnte satsen på 21 prosent.

Om ikke dette skjer, vil forbrukeren måtte tåle langt dyrere biler fra neste år – over 100.000 kroner på flere bilmodeller. Da er gode råd dyre, men i praksis sitter du igjen med tre alternativer:

1: Forutsigbarhet ved å kjøpe en bil du kan få før nyttår.

2: Bestille for seinere levering med den usikkerhet det medfører.

3: Sikre seg ved å avvente nybilhandelen til de nye avgiftene blir kjent mot slutten av året.

Kanskje dette blir en ytterligere brekkstang for nullutslippsbilene?

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.