<strong>PRIS VERSUS KVALITET:</strong> Mange bilister sier at pris er det viktigste når bilen skal fikses. Det bekymrer Arbeidstilsynet. Foto: Arbeidstilsynet
PRIS VERSUS KVALITET: Mange bilister sier at pris er det viktigste når bilen skal fikses. Det bekymrer Arbeidstilsynet. Foto: Arbeidstilsynet Vis mer

Advarer mot useriøse bilaktører

Arbeidstilsynet frykter de seriøse aktørene blir utkonkurrert.

Publisert

– Tenker du kun på pris når bilen skal fikses, kan du bidra til å støtte ulovlige arbeidsforhold og utnytting av sårbare mennesker, advarer Arbeidstilsynet.

Bakgrunnen er en fersk rapport som omhandler kartlegging av arbeidsforhold i bilbransjen, der virksomheter innen bilpleie, bilverksteder og -forhandlere og bensinstasjoner er undersøkt.

Pris like viktig som kvalitet

I rapporten, som er utført av Samfunnsøkonomisk analyse (SØA) på oppdrag fra Treparts bransjeprogram for bilbransjen, sier 26 prosent av de spurte bileierne at pris er viktigst når de skal kjøpe bilrelaterte tjenester.

Det er like mange som svarer at kvalitet på tjenesten er viktigst, noe som bekymrer Arbeidstilsynet.

– De useriøse aktørene operere ofte med svært lave priser. Kjøper du billige bilpleietjenester kan du bidra til å støtte ulovlige arbeidsforhold og utnytting av arbeidstakere. Når seriøse virksomheter blir utkonkurrert, kan dessuten mange ansatte miste en trygg og sikker jobb å gå til, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.

– Seriøse blir utkonkurrert

I SØAs rapport fremkommer det også utnytting av sårbar arbeidskraft, svart omsetning og brudd på flere regelverk, som inkluderer arbeidsmiljøloven, forurensingsloven, forskrift om kjøretøyverksteder, skattelovgivningen, trygdelovgivningen og utlendingsloven, kommer det frem i pressemeldingen.

I tillegg pekes det på at manglende kompetanse og drift av bilverksteder, som ikke har godkjenning fra Statens vegvesen, oppfattes som de vanligste formene for useriøsitet og kriminalitet innad i bransjen.

– Bilbransjen forholder seg til lang rekke regler som sikrer at de ansatte har det bra og at bilene er trygge når de kommer ut på veiene. At useriøse og kriminelle aktører overser disse kravene for å spare penger, fører til at seriøse blir utkonkurrert og vi får utrygge biler. Det må vi gjøre alt for å få en slutt på, sier administrerende direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund.

Ønsker godkjenningsordning

På bakgrunn av rapporten har Treparts bransjeprogram for bilbransjen levert en anmodning til Arbeids- og sosialdepartementet om etablering av en godkjenningsordning for manuell bilvask gjennom å utvide eksisterende godkjenningsordning for renholdsbedrifter.

– For å komme med treffende tiltak er det viktig at disse utformes basert på solid kunnskap om forholdene i den aktuelle bransjen. Denne rapporten kartlegger forholdene i bilbransjen, og gir oss et godt faktagrunnlag når vi skal se på en eventuell godkjenningsordning, sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen, og viser til de pågående arbeidet med å revidere a-krimstrategien.

Dersom ordningen blir vedtatt, blir det ulovlig for virksomheter å selge manuell bilvask uten godkjenning fra Arbeidstilsynet.

Svart arbeid

3 prosent av de spurte oppgir å ha kjøpt svarte tjenester de 2 siste årene. Ut ifra det antallet beregner SØA det til at det er blitt handlet svarte verksted- og bilpleietjenester til rundt 450 millioner kroner i året.

Tar man med i beregningen antallet som svarer at de har kjennskap til andres kjøp av svart arbeid, 8 prosent, kan det dreie seg om 1,8 milliarder kroner årlig, fremkommer det i rapporten.

Statens vegvesens nettsider kan du søke opp godkjente verksteder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer