Motorvei

Advarer mot smalere, raskere motorveier

Vegvesenet vil åpne for å bygge smalere motorveier med 110-grense, noe Trygg Trafikk reagerer kraftig på. Frp, derimot, er positive.

VIL GI FLERE ULYKKER: Smalere motorveier med høyere fart, vil føre til flere ulykker, mener Trygg Trafikk. Dette bekreftes også i Vegvesenets utredning. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix.
VIL GI FLERE ULYKKER: Smalere motorveier med høyere fart, vil føre til flere ulykker, mener Trygg Trafikk. Dette bekreftes også i Vegvesenets utredning. Foto: Lise Åserud/NTB Scanpix. Vis mer

På oppdrag fra det da Frp-styrte Samferdselsdepartementet, har Statens Vegvesen utredet mulighetene for flere og smalere firefelts motorveier.

Konklusjonen er at slike veier også kan bygges på veier med en trafikkbelastning ned mot 6000 biler i døgnet, halvparten av det som er kravet.

Det åpnes også for å bygge smalere firefelts motorveier med fartsgrense 110, fra dagens 23 meter til 20 eller 20,5 meter.

- Farten dreper

I et høringsbrev reagerer Trygg Trafikk på konklusjonen, og de protesterer mot planene, melder VG. De ber den nye samferdselsministeren, KrFs Knut Arild Hareide, om å skrinlegge hele planen.

- Vi vet at fart er og alltid har vært den største og viktigste årsaken til de alvorligste trafikkulykkene. Vi må få kontroll på farten på norske veier, sier direktør Jan Johansen til avisen.

VIDEO: Audi har vært kjent for ekstremt raske stasjonsvogner siden RS2, og RS6 har vært selve symbolet på hvor rå en stasjonsvogn kan være. Nå har blitt en skikkelig miljøværsting, men kanskje ikke i den betydningen du tenker. Vis mer

I utredningen går det fram at Statens vegvesen bekrefter at flere motorveier med høyere fartsgrense vil gi flere ulykker.

Hareide svarer via sin presseavdeling at det jobbes med saken i departementet og at det for tidlig å si når en konklusjon vil være klar.

- Vilt av Trygg Trafikk

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) mener ulykkeskostnadene vil øke med minst 15 prosent dersom motorveiene blir smalere. KNA er imidlertid positiv til høy fart – 120 km/t – på norske motorveier av dagens standard.

Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud sier veier med fire felt er langt tryggere enn tofeltsveier med plass til forbikjøring.

- Jeg synes det er ganske vilt at Trygg Trafikk er imot å bygge mer firefelts vei. Firefelts er de sikreste veiene vi har, og det er flere eksempler på at veier som tidligere var «dødsveier», nå nærmest ikke har alvorlige ulykker etter at det ble fire felt, sier Hoksrud til NTB.

For dårlig kapasitet

Frp mener også kapasiteten på veiene blir for dårlig i fremtiden dersom man heller vil bruke plassen man har til rådighet til tofeltsveier med forbikjøringsfelt, slik Trygg Trafikk ønsker.

Mens slike veier vil ha en trafikkavvikling på opptil 15.000 biler i døgnet, vil en firefeltsvei kunne ta opp mot 45.000 biler, påpeker Frp og viser til Vegvesenets utredning.

- I tillegg til at fire felt er de tryggeste veiene vi har, så gjør det jo selvsagt også at mennesker og varer transporteres raskere og mer effektivt, og det binder regioner tettere sammen, sier Hoksrud.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!