Advarer mot sandaler i bil

- Sandaler i bil kan skape farlige situasjoner.

DÅRLIG IDÉ: Ikke kjør med løse sandaler, det kan skape trafikkfarlige situasjoner, advarer Norges Automobilforbund (NAF). Foto: Kristin Sørdal
DÅRLIG IDÉ: Ikke kjør med løse sandaler, det kan skape trafikkfarlige situasjoner, advarer Norges Automobilforbund (NAF). Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Mange skal på bilferie i sommer, og du blir dermed neppe alene på norske veier - om du skal på tur med personbil eller med bobil eller campingvogn.

Nå advarer Norges Automobilforbund (NAF) mot å kjøre bil med sandaler:

- Flipflops og løse sandaler kan henge fast i gulvmattene og skape farlige situasjoner når du sitter bak rattet, sier Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

LUFTTRYKK: Hvis lampa for lavt lufttrykk i dekket lyser, kan det være farlig - det fikk Dinside-journalist Øystein Fossum erfare. Klipp: Ingebjørg Iversen. Video: Maria Bergrud Fossum / Øystein Bergrud Fossum Vis mer

Bytt sko før du kjører

Hun påpeker at riktig skotøy er viktig uansett om du skal kjøre kort eller langt - og understreker at det kan få store konsekvenser om du mister kontakten med pedalene.

- I det øyeblikket du må reagere raskt må skoen følge med fra gass til brems. Når du kjører må du ha sko som sitter godt fast rundt foten og sørger for at du ikke mister kontakten med pedalene, sier hun.

NAF anbefaler å ha egnede sko liggende i bilen, slik at du kan skifte før du kjører dersom du er iført sandaler. Og minner om at det heller ikke er anbefalt å kjøre barbeint.

Dinside har tidligere skrevet om hvilke sko som egner seg best til bilkjøring:

Gode kjøresko er flate, har elastisk såle og sitter tett og godt rundt foten og gir god kontaktfølelse med pedalene.

Høye hæler og store såler

Det er ikke noe nytt at sko kan utgjøre en trafikkfare, og også andre typer sko enn sandaler er blant de som egner seg dårlig og kan utløse farlige situasjoner.

Det kan også sko med stiletthæler, flip-floper, sling-back-sko, stroppesandaler - og også store sko som Uggs, støvler og andre typer store sko med tykke såler og klumpete design.

Undersøkelser har vist at mange har opplevd nestenulykker på grunn av problemer med skoene under kjøring. Og i en tidligere spørreundersøkelse på Dinside sier 40 prosent at de har opplevd farlige situasjoner på grunn av feil skotøy.

Noen av problemene som kan oppstå er at hæler kan hekte seg fast under pedalene under kjøring; hæler kan føre til at kjøreposisjonen blir ukomfortabel og sko med høy hæl har gjerne glatte såler som ikke gir godt grep på pedalen.

Når det gjelder store sko, begrenser de følelsen med pedalene og kan være til hinder for forflytning av føttene mellom pedalene.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!