«Nya Toyota RAV4 underkänd i älgtestet – uppvisar farligt beteende».
Slik starter det anerkjente svenske testlaboratoriet Teknikens Värld sin artikkel om Norges mest solgte SUV.

Ekstremt lavt forbruk
Oppsiktsvekkende nok gikk akkurat Toyota RAV4 vinnende ut av forsikringsselskepet Folksams rapport, om verdens mest sikre biler - men da var det snakk om forrige generasjon RAV4 - i realiteten en helt annen bil.
Toyota RAV4 er Norges femte mest solgte bil i Norge i 2019 og den mest solgte SUV-en. Ved utgangen av august var det registrert hele 3.559 RAV4 her til lands.
Det er kun fire elbilmodeller som ligger foran RAV4 på den norske bestselgerlista i 2019, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
På to hjul i svingene ...
Ifølge Teknikens Värld viser Toyota RAV4 mange positive sider i høstens store test. Det er først når SUV-en blir satt på prøve i den såkalte elgtesten at RAV4 viser seg fra en helt annen side:
«Oppførselen i unngåelsestesten er så farlig at vi, inntil Toyota har korrigert feilen, fraråder å kjøpe bilen», skriver de.
Allerede da de prøvde bilen tidligere i vår - i cirka 10 varmegrader - ble testerne bekymret, da RAV4 slet med å klare elgtesten i bare 68 km/t. Denne gang - i 23 grader celsius - gikk det imidlertid ikke noe bedre.

Bilen drar nemlig framover, når den egentlig skal svinge til venstre. Når den så svinges mot høyre igjen kutter den innover og går opp på to hjul.
Denne oppførselen varierer, skriver testerne. For noen ganger går den opp på to hjul og sladder i manøveren, mens den andre ganger vugger sidelengs gjennom elgtesten og klarer midt i dette å frigjøre det meste av kreftene, og holde seg på på fire hjul.
Videre skriver Teknikes Värld at i forbindelse med denne oppførselen blir bilen utsatt for slitasje. De skriver videre at de har testet med flere biler og flere sjåfører, med samme resultat:
«Hvilket summerer det hele - verdens største bilprodusent Toyota har enda en gang sluppet et produkt ut på markedet, som ikke klarer å prestere en sikker oppførsel gjennom elgtesten».
Toyota Norge: - Sikkerheten først
Her hjemme har Toyota følgende svar til den svenske testen:

«Det er ingenting som er viktigere for Toyota enn tryggheten til våre kunder. Derfor gjennomgår hvert eneste produkt vi produserer svært omfattende og strenge sikkerhetstester. Våre tester følger internasjonale standarder for unnamanøver. Vi har også siden 2016 gjennomført testingen på en måte som også ivaretar Teknikens Värld sine metoder», skriver kommunikasjonssjef Espen Olsen i en epost.
«Det er viktig for oss å understreke at RAV4 bestod alle våre interne tester, inkludert elgtesten vi gjennomfører på samme måte som Teknikens Värld.»

Når vi så snakker med informasjonssjefen innrømmer han at Toyota Norge har fått en del henvendelser fra bekymrede nordmenn.
- Ja. Det har vi forståelse for. Vi kan imidlertid ikke si særlig mer til dem enn til media forøvrig. Vi tar dette svært alvorlig og prøver å finne ut av hvorfor testresultatene er så forskjellige, sier Olsen til Dinside.
Norges mest solgte bilmodell 2019
# | Bilmodell | Antall |
1. | Tesla Model 3 | 11.517 |
2. | Volkswagen Golf | 7.251 |
3. | Nissan Leaf | 4 182 |
4. | BMW i3 | 3.664 |
5. | Toyota RAV4 | 3.559 |
TABELLFORKLARING: Tabellen viser de mest solgte bilmodellene i Norge til og med august 2019. Kilde: OFV

Ingen hybrid går lenger på strøm
- Har ikke alle fakta
- Kan dette gjøre noe med Toyotas anseelse?
- Ja, det er mulig. Nå prøver vi å komme med fakta på status, så kommer det an på om media framstiller dette på en balansert måte. Dette er mer komplisert enn at en enkelt test ikke er bestått.
- Hva mener du med det?
- Vi har ikke alle fakta på bordet. Det er for eksempel usikkert hva hastigheten var når bildet med bilen med to hjul i lufta ble tatt. Det er info vi ikke har fått fra Teknikens Värld. Vi har i etterkant av resultatene gjennomført en identisk test, uten at vi har klart å fremprovosere den samme oppførselen fra bilen i tilsvarende hastighet og forhold.

Mot prisras på brukte elbiler
Informasjonssjefen presiserer at det er store uoverensstemmelser mellom deres og Teknikens Världs testresultater i elgtesten.
- Toyota har gjort tester både i utviklingsfasen av bilen - og senere, etter informasjonen fra Teknikens Värld om dette tilfellet. Og på repetisjonstestene har vi kjørt gjennom elgtesten i over 70 km/t uten problemer.
Espen Olsen legger til at Toyota fortsatt jobber mot Teknikens Värld for å forstå forskjellen i testresultatene.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.