Advarer mot brukt-import fra sydlige strøk

Skal du kjøpe bruktimportert elbil, er det lurt å sjekke hvordan den er utstyrt for norske vær- og føreforhold, ifølge Naf.

BRUKT, MEN NY: Den nærmest umettelige etterspørselen etter elbil har gjort at bruktimporten av slike biler har vært stor det siste året, skriver Naf. Dette er biler som er nye, men har vært registrert i et annet europeisk land. Foto: Naf.
BRUKT, MEN NY: Den nærmest umettelige etterspørselen etter elbil har gjort at bruktimporten av slike biler har vært stor det siste året, skriver Naf. Dette er biler som er nye, men har vært registrert i et annet europeisk land. Foto: Naf.Vis mer

Bruktimport av elbiler har økt kraftig de siste årene grunnet den nærmest umettelige elbiletterspørselen i Norge. Selv om det heter bruktimport, er det snakk om nye biler, men de har vært registrert i et annet europeisk land.

I 2018 kom det omtrent 12.000 bruktimporterte elbiler til landet, mens det i samme periode ble solgt omtrent 26.000 brukte elbiler i Norge, ifølge en undersøkelse fra Statens Vegvesen.

45 prosent av bruktbilene som ble importert i fjor hadde en kilometerstand under 100 kilometer, mens tre fjerdedeler av alle bruktimporterte elbiler hadde kilometerstand under 20.000 kilometer, viser undersøkelsen videre.

- Mange forbrukere ønsker å kjøpe brukt elbil på grunn av verditapet. Det er vanlig å si at turen hjem fra nybilbutikken koster deg over 50.000 kroner i verdifall, sier jurist Thomas Iversen i Forbrukerrådet til Dinside.no.

Styr unna elbil fra sydlige strøk

Norges Automobilforbund (Naf) anbefaler deg som vurderer eller skal kjøpe bruktimportert elbil om å sjekke hvordan den er utstyrt for norske vær- og føreforhold, slik at du slipper ubehagelige overraskelser når du er på veien.

- Selv om bilen selges i Norge, betyr ikke det at den er tilpasset nordiske forhold. Varsellampene bør blinke hvis du velger biler som er bruktimportert fra sydligere strøk. De mangler utstyr du vil savne om vinteren, advarer kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf i en pressemelding.

Dette utstyret vil du savne

Setevarme, varmepumpe og batterivarmer er eksempler på utstyr som er nødvendig standardutstyr på elbiler som selges i Norge.

Det er også lurt å ta en ekstra titt på hvilken type fjern- og nærlys bilen leveres med. LED-lys er, for eksempel, vanlig i Norge, men det er ikke like vanlig i andre land. LED-lys gir mye bedre lys i høst- og vintermørket enn det halogen-lys gir.

- Biler som ikke er laget for Norge, har ikke samme rustbeskyttelse, slik at de kan ruste raskere på saltede norske veier, legger Iversen i Forbrukerrådet til.

Heldigvis begynner det å bli flere modeller å velge i, og norske bilforhandlere er ikke lenger like avhengige av å hente biler fra andre land for å mette det norske markedet, skriver Naf.

Likevel er det fremdeles bruktimporterte elbiler i bilbutikkene, og det er mange av dem på bruktbilmarkedet.

Kjenn dine rettigheter

Sødal i Naf understreker at det er viktig folk vet hvilke rettigheter de har dersom bilen ikke er tilpasset norske forhold og ikke har det utstyret som er vanlig for nye biler her til lands. Bilforhandleren har nemlig ansvar for å ta vare på deg som kjøper.

Forbrukerkjøpsloven forplikter forhandleren til å opplyse om forhold som har betydning for kjøpet.

- En profesjonell forhandler bør uttrykkelig informere deg dersom bilen ikke har nødvendig utstyr for norske forhold, det holder ikke at dette utstyret ikke står på listen over utstyr til bilen. Salgsmateriellet må spesifiseres med utstyr for norsk vinter som ikke er på bilen, sier Sødal.

Bilforhandleren vil også ha plikt til å opplyse om tekniske sider ved bilen som gjør at den er dårlig egnet til bruk i norske forhold, noe som kan være startproblemer i kulde eller norske vintertemperaturer som reduserer rekkevidden på bilen ut over det som er normalt.

Dersom forhandleren ikke informerer om manglende utstyr eller tekniske sider som gjør bilen dårlig egnet for norske forhold, kan han bli ansvarlig overfor deg som kjøper. Dette kan gi rett til prisavslag, erstatning eller heving av kjøpet, alt etter hvor alvorlig manglene ved bilen er.

Sjekk garantien

De som vurderer en importert elbil må også være bevisst på garantivilkårene: I Europa er det vanlig med tre års nybilsgaranti og fem års batterigaranti, mot fem og åtte år i Norge.

- Garanti er viktig. Sjekk dette med din forhandler, oppfordrer Sødal.

- Hvis det oppstår feil eller mangler i garantitiden, eller det eieren oppfatter som det, kan det det bli vanskelig å nå fram, siden garantien gjelder i landet der bilen ble førstegangsregistrert, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk Elbilforening til Dinside.no.