”AC Cobra” lever

AC 302 CRS (Carbon Road Series) bygges i England og er helt lik den originale AC Cobra.

”AC Cobra” lever
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Historien startet med at Caroll Shelby ville finne ut hva som skjedde hvis man presset en Detroit jernblokk med åtte sylindere og 4,9 liters slagvolum ned i en AC Ace. Det ble et lite skall med motor og døptes AC Cobra.

Krangling

Ford bygde også GT 40 med hjelp fra Caroll Shelby. Den historien startet med en krangel mellom Ford og Ferrari. I forbindelse med AC Cobra kranglet Både AC, Ford og Shelby. Alle tre hevdet at de eide navnet Cobra. Shelby og AC kranglet om hvem som skulle bygge bilen, mens Ford kjøpte aksjer i AC. Ford solgte seg ut igjen av AC, men ble sittende med rettighetene til navnet Cobra. Derfor heter ikke dagens utgave Cobra, men AC 302 CRS.

Enkelt og greit

”AC Cobra” lever

AC 302 er ikke akkurat noe romskip rent teknisk. To langsgående bjelker på fire meter sveises sammen med noen tverrgående stålstag. Da er rammen ferdig. Så monteres en V8-motor foran, girkasse i midten, bakaksel, hjul, seter og vips så har man skapt kunst. Den største forskjellen på denne bilen og originalen er at denne har karosseri i karbonfiber, derav navnet CRS (Carbon Road Series). Grunnen til at AC har valgt å støpe karosseriet karbonfiber i stedet for å lage det for hånd i aluminium er at det er mye billigere. Banke ut karosseridelene i aluminium ville hevet den allerede høye prisen langt inn i himmelen.

Heftige ytelser

Motoren som brukes er Ford 302 V8 motor. 302 referer seg til antall kubikktommer slagvolum og blir i mer kjente termer 4,9 liter. Den yter 225 hestekrefter ved 4.200 omdreininger og dreiemomentet er 407 newtonmeter ved 3.000 omdreininger. 0-100 leveres på 5 sekunder og toppfarten er cirka 230 kilometer i timen for de som tør det.

”AC Cobra” lever

Kjøreegenskapene er visstnok ikke de beste og du må blant annet ha med en teknisk tegning av girkassen for å finne de respektive girene. Understellet vrir og vrenger på seg når motoren truer med skyte bilen inn i nærmeste autovern, og det dårlige grepet på bakhjulene gjør at du antagelig vil oppnå kvantumsrabatt hos den lokale dekkleverandøren.

Prisen i England er 50.000 pund og etter omregning av kurs samt et lite bidrag til statskassen, kommer prisen dessverre opp i 1,2 millioner kroner her hjemme.

Gå ikke glipp av store bilder av AC 302 CRS på denne lenken.

Flere billedspesialer

Ferrrari 250 GTO
Brabus
Aston Martin Vanquish
Ford GT 40
Lamborghini Murciélago
VW Nardo
Porsche Carrera GT
Dodge Viper