Nye dørhåndtak og felger på den nye utgaven. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4921.jpg" TARGET=_top>Klikk her for større bilde.</A>
Nye dørhåndtak og felger på den nye utgaven. Klikk her for større bilde.Vis mer

A8 ultra light

I en alder av fire år har Audi A8 gjennomgått en liten restaurering. Både utseendet, drivkreftene og vekten i A8 er endret når den nye utgaven kommer til neste år.

Da den første A8 ble presentert i 1994, ble den profilert som en revolusjon i og med at hele karosseriet var av aluminium. I den nye utgaven har de erstattet enda mer av bilens muligens tyngre komponenter med enda mer aluminium – og vips, så er 1999-utgaven av A8 enda lettere, og verden går fremdeles fremover.

V8 med 40 ventiler

De nye A8-modellene har blitt sterkere ved hjelp av fem ventiler pr. sylinder på V8-motorene på 3,7- og 4,2-liter. Sammen med et tre-trinns luftinntak med variable ventiltider, har de nye motorene fått økt dreiemoment og mer krefter.

30 hk mer for 3,7-literen..

3,7-literen som er på markedet nå har 230 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 315 Nm ved 2700 omdreininger. Den kommende 3,7-literen vil ha en ytelse på 260 hester, og et maksimalt dreiemoment på 350 Nm ved 3250 omdreininger.

Ny grill og nye lykter. Klikk her for større bilde.
Ny grill og nye lykter. Klikk her for større bilde. Vis mer

…og 10 mer for 4,2 literen

Den seneste utgaven av 4,2-literen har en ytelse på 300 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Nm ved 3300 omdreininger. Med de forandringene motoren har gjennomgått, vil den nye 4,2-literen fra og med 1999 ha en ytelse på 310 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 410 Nm ved omdreininger mellom 3000 og 4000.

Øyensynlige forandringer

Den nye utgaven av A8 kommer selvfølgelig også med noen utvalgte utseendemessige forandringer. Den har fått nye dørhåndtak og aluminium-dekor, en omformet støtfanger, en nydesignet grill, og nye lykter. Lyktene er av ferskeste sort med klare lykteglass.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høydepunkt

Også utstyrsmessig har Audi foretatt visse korrigeringer. Den nye utgaven får seks kollisjonsputer, 18-tommers felger (aluminiumsfelger –hva ellers?), elektronisk stabilitetsprogram, navigasjonssystem inkludert akustisk parkeringshjelper og et nytt system for oppvarming av bakruta – som gjør leverandøren av varmetråder fullstendig unyttig for fremtiden.