A2 med diesel på tanken

Høyt dreiemoment og lavt drivstofforbruk er stikkord for den nye A2 1.4 TDI. Vi har tatt bilen med på en liten prøvetur.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I august i fjor lanserte Audi den såkalte ”aluminiumsbilen”. Ikke det at bruk av aluminium i bilproduksjon er noen innovasjon i seg selv – både Jensen S-V8, BMW Z8, Lotus Elise, Audi A8 og Honda Insight er delvis produsert i aluminium. Likevel var Audi A2, der både rammen og karosseriet er laget av lettmetallet, verdens første småbil i aluminium.

Ett motoralternativ

Motorpaletten til A2 har imidlertid ikke gitt Audi like god grunn til å slå seg på brystet. Hittil har bilen vært tilgjengelig med kun ett motoralternativ, en 1,4-liters bensinmotor som yter 75 hestekrefter. Motoren har Audi rappet fra konsernbroren Volkswagen, og finnes også under panseret på Volkswagen Polo.

Vi har tidligere prøvekjørt Audi A2 med en 1,4-liters bensinmotor under panseret. Hele artikkelen finner du her.

Gjerrige dieselmotorer

Det har lenge vært klart at Audi også vil inkorporere to dieselmotorer i A2-familien – en 1,2- og en 1,4-liter. Begge benytter Volkswagen-konsernets TDI-teknologi (Turbo Diesel Injection) med pumpedyseinjektorer.

Krysningen mellom karosseri i lettmetall og moderne dieselteknologi har resultert i hyggelige forbrukstall. Audi A2 1.4 TDI forbruker 0,35 liter per mil ved landevegskjøring, mens lillebroren A2 1.2 TDI kan skilte med et oppgitt forbruk på under 0,3 liter per mil. Du kan lese mer om A2 1.2 TDI i artikkelen Miljøvennlig lettvekter.

Mens A2 1.2 TDI ventes til Norge i løpet av sommeren, hadde A2 med 1.4 TDI Norges-premiere rett før påske.

Sterk og miljøvennlig

Det var ikke uten en viss forventning vi satte oss bak rattet på Audi A2 1.4 TDI. De tekniske spesifikasjonene er nemlig hyggelig lesning. Som nevnt har bilen et oppgitt forbruk på beskjedne 0,35 liter per liter ved landevegskjøring. Heller ikke ved bykjøring er forbruket skremmende: 0,56 liter per bymil, er tallet tyskerne oppgir. Effekten er 75 hestekrefter, noe som er identisk med bensinutgaven, mens dreiemomentet er økt fra 126 til 195 newtonmeter.

Et harmonisk ekteskap

Etter et kort bekjentskap med A2 1.4 TDI er vårt førsteinntrykk at ekteskapet mellom A2 og 1.4 TDI er av en harmonisk karakter. Akselerasjonen er ikke mye dårligere enn hos bensinutgaven (A2 1.4 gjør unna 0 til 100 kilometer i timen på 12 sekunder, mens dieselbilen trenger tre tiendelssekunder mer), og det høye dreiemomentet sørger for at bilen blir mer fleksibel. Til tross for at dreiemomentskurven når sin topp først ved 2.200 omdreininger trekker bilen jevnt og godt på hele turtallsregisteret.

Hørbar teknologi

TDI-teknologien fra Volkswagen-konsernet er imidlertid ikke helt lydløs. På tomgang og ved gasspådrag er motorstøyen påtagelig. Like fullt er lydnivået mer enn akseptabelt under normal kjøring på landevegen.

Mercedes A-klasse

Prisen på A2 1.4 TDI er satt til 234.000 kroner. Dette er drøye 5.000 kroner billigere enn prisen for erkekonkurrenten Mercedes A med en 1,7 liters turbodiesel under det stjerneprydede panseret. En ”papir-sammenlikning” mellom Audi A2 1.4 TDI og Mercedes A 170 DT CDI finner du her.

Dieselskeptiske nordmenn

A2 har ikke vært noen suksess på verken det europeiske eller det norske markedet. Hittil i år har Audi A2 erobret 0,2 prosent av det norske bilmarkedet. Dette tallet står i grell kontrast til importørens målsetning om en markedsandel på 0,37 prosent. Om A2 1.4 TDI vil gjøre virkeligheten mer Audi-vennelig, gjenstår å se. Vi vet imidlertid at nordmenn tradisjonelt er lite glad i dieselmotorer, til tross for at stadig flere av våre kontinentale brødre mener diesel er fremtiden. Etter lanseringen av Audi A2 1.4 TDI har de fått enda et godt kort på hånden.

Relaterte artikler

  • Innovativ aluminiumsbil med skylapper

  • Miljøvennlig lettvekter

  • De små store i tvekamp