¤ A2 1.2: Lettvekter på 0,299 l/mil

At Audi A2 setter en ny standard for vekt, er det liten tvil om. Da tenker vi ikke på standardversjonen som veier 895 kilo. "3-litersbilen" Audi A2 1.2 Tdi veier nemlig 10 prosent mindre.

Til tider underlig kantete, men samtidig rundt og oversiktlig. A2 minner om en nedtonet TT.
Til tider underlig kantete, men samtidig rundt og oversiktlig. A2 minner om en nedtonet TT. Vis mer

Med enda mer avansert teknikk enn A2 1.4 Tdi, og definitivt mer avansert enn "3-litersbilen" Lupo veier A2 1.2 inn til en matchvekt på 825 kilo. Hva har Audi gjort for å få til dette?

  • Med mindre slagvolum blir hele motorkonstruksjonen lettere, og dermed er mye vekt spart. 1,2-literen er en turbodiesel som yter 61 hk/140 Nm, 0 - 100 km/t på 14,8 sekunder og toppfart på 168 km/t.

  • Mindre designendringer har redusert bilens frontareal fra 2,20 til 2,18 kvadratmeter

  • Lavprofildekk gir lavere rullemotstand. A2 1.4 har 175/60R15, A2 1.2 har 145/80R14

  • Luftinntaket er redusert

  • Spesielle hjulkapsler

  • Totalt er luftmotstandskoeffitienten redusert fra 0,28 (som allerede er lavt) til 0,25 for Audi A2 1.2

  • Den manuelle girkassen er erstattet av en Tiptronic-kasse. Dyrere å produsere, men lettere.

  • "Stop and go"-funksjon. Motoren stoppes når fotbremsen (eller brekket) er holdt inne i mer enn 3 sekunder.
  • Kommer kanskje?

    Det er enda ikke avgjort om A2 1.2 TDi kommer til Norge. Bilen lanseres i Tyskland i høst, og vil kunne bli tilgjengelig i Norge i begynnelsen av 2001 -- dersom den kommer.

    Men Audi-importør Harald A Møller har allerede satt foten ned for "3-litersbilen" VW Lupo med samme motor, med begrunnelsen at den blir for dyr i Norge. Audi A2 veier nesten 75 kilo mindre enn Lupo, og blir slik sett belønnet av det norske avgiftssystemet. Men vektavgiften for de første kiloene er ikke så høy, slik at dette ikke gir de helt store utslag i prisen.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Den som venter får se, men det spørs om ikke det norske avgiftssystemet må endres slik at det faktisk premierer biler som bruker lite bensin eller har ekstremt lav vekt i forhold til utvendig lenge. Eller lignende.

    Det er dessverre fortsatt slik at det er svært få som er villig til å betale svært mye bare for å være miljøvennlige.