Produksjonskrise for Tesla Model 3

9 av 10 Teslaer måtte repareres

Elon Musk nådde det optimistiske produksjonsmålet sitt for juni. Men kun 14 prosent av bilene bestod kvalitetskontrollen.

PRODUKSJONSPROBLEMER: Tesla nådde sine mål om å produsere 5.000 biler i uka innen utgangen av juni. I ettertid viser det seg imidlertid at 86 prosent av bilene måtte gjennomgåes på nytt. Foto: NTB Scanpix
PRODUKSJONSPROBLEMER: Tesla nådde sine mål om å produsere 5.000 biler i uka innen utgangen av juni. I ettertid viser det seg imidlertid at 86 prosent av bilene måtte gjennomgåes på nytt. Foto: NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Elon Musk og Tesla har hatt en og annen utfordring med å få opp produksjonstakten på bilene sine. Slik er det også med den rimeligere «folkebilen» Model 3.

Elbil-gründeren hadde lovet en takt på hele 5.000 biler i uka, innen juni. Det var et mål Tesla nådde.

I fjor gjorde produksjonsproblemer at Tesla opplevde store forsinkelser med Model 3. Da hadde allerede mange titusener trukket reservasjonene sine, etter at bilen hadde fått ujevne mottakelser.

FPY-problemene hos Tesla

  • Av de 5.000 Model 3-bilene som bidro til at Tesla greide målet for slutten av juni, trengte mer enn 4.300 merarbeid i etterkant.
  • Ferdig produksjonsbiler som kommer seg gjennom kvalitetskontrollene, uten å kreve merarbeid i etterkant, kalles «first pass yield» (FPY).
  • Vanlig FPY i bilbransjen er om lag 80 %.
  • Teslas FPY var så lav som 14 % i juni.
  • En talsperson for Tesla sier ifølge Business Insider at antall arbeidstimer som kreves per Model 3 har gått ned med nesten 30 % siden siste kvartal.

Mange feil

Nå avslører imidlertid amerikanske Business Insider et internt dokument fra Tesla, som viser at mer enn 4.300 av de 5.000 bilene ikke greide kvalitetstesten. Bilene måtte rett og slett gjennomgåes på nytt - og repareres. Dermed var det bare 14 prosent av bilene som bestod Teslas egen kvalitetskontroll (FPY).

Det er ikke mange månedene siden Tesla måtte stoppe produksjonen helt.

Det er imidlertid ikke uvanlig at bilprodusentene må fikse en gitt andel produksjonsbiler etter å ha testet dem. Ifølge konsulent Ron Harbour i Oliver Wyman - som også har skrevet en verdens-omspennende guide til produksjon - pleier vanligvis oppimot 80 prosent av bilene hos konkurrerende bilprodusenter å komme seg gjennom kontrollen, uten å måtte repareres.

Ifølge Business Insider tok det i gjennomsnitt 37 minutter å reparere Tesla-bilene. Det gir i overkant av 2.600 arbeidstimer, for 4.300 biler. Eventuelt 110 dager ekstraarbeid - om de arbeidet døgnet rundt på fabrikken i Fremont. Hver av reparasjonene som måtte gjøres risikerte å senke produksjons-tempoet for kommende Tesla-biler.

- Arbeidstiden redusert

Ifølge en talsperson hos Tesla skal det ha vært snakk om småting. Han sier til den amerikanske finansavisen at de fleste bilene ikke hadde alvorlige kvalitetsproblemer da de forlot produksjonslinja.

- Vårt mål er å produsere en perfekt bil til hver kunde, uttaler han.

- For å sikre høyeste kvalitet, vurderer vi hvert kjøretøy for selv den minste feil før den forlater fabrikken.

Talsmannen sier videre at antall arbeidstimer per Model 3 nå har blitt redusert med nesten 30 prosent, siden forrige kvartal.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer