9-3 Viggen: Lynende svenske

Med jagerflyet som forbilde, og "lynet" som idol, får bilen mye å leve opp til. 9-3 Viggen er sportsutgaven av 9-3. Med luftige ord og uttrykk som "aerodynamisk utseende, lavere luftmotstand, og interiør med en påtakelig cockpit-følelse" skal bilen friste kjøreglade.

Hvorvidt påstanden fra produsenten om cockpit-følelsen medfører riktighet eller ikke, er noe vi verken kan bekrefte eller avkrefte på nåværende tidspunkt. Bilen er ikke ventet til Norge før til høsten, etter å ha blitt presentert for første gang på bilutstillingen i New York i slutten av mars.

Rask som et jagerfly?

Hva kan vi så forvente av ytelser fra en bil, hvis forbilde er et jagerfly? Under panseret på Viggen sitter en 2,3-liters turbomotor. Maksimalt dreiemoment er på 342 Nm, og dette holder seg på sitt maksimale nivå fra 2.500 til 4.000 omdreininger i minuttet. Kombinert med 225 hester som viser sine maksimale krefter ved 5.500 omdreininger, har Viggen en toppfart på 250 kilometer i timen, og en akselererer fra 0-100 kilometer i timen på 6,8 sekunder. Dette er like kjapt som det for eksempel BMW Z3 2,8 bruker på samme prestasjon.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Viggen=lyn

"Viggen" er svensk for "lyn", og det er jo nettopp dette navnet Saab har brukt på jagerflyet fra Saab’s flydivisjon.. 9-3 Viggen har fått sitt eget varemerke, som er et gult og blått delta-formet symbol som skal minne om jetflyets delta-formede vinge. Dette lynende symbolet er plassert flere steder på bilen; over sideblinklysene, på dørtersklene -- og på seteryggene.

Aerodynamisk form

9-3 Viggen kommer i tre fasonger: 3-dørs coupe, femdørs og cabriolet. Bilen er bygget på et sportchassis, og har flere trekk som skal forbedre ytelsene og minimalisere luftmotstanden. Det er her snakk om sideskjørt, vingspoiler bak, og dessuten spoilere bak og foran som er integrerte i støtfangerne, for ikke å snakke om felgene som har målene 7,5 x 17-tommer. I følge produsenten, skal dette være med på å halvere løftekreftene, og senke luftmotstanden. Hvorvidt dette er hva som skal til for å bryte lydmuren, vites ikke..

Prisen på denne lynraske bilen er ikke fastsatt ennå., men dette blir nok ingen bil for en vanlig gjennomsnittsmann.