806: Helt ny motorrekke

Fram mot år 2000 skal hele motorrekka til Peugeots flerbruksbil 806 skiftes ut. To av de nye motorene er klare, og prosessen begynner i april/mai i 1999. 806 har også blitt pusset litt på ellers, og 1999-utgaven fremstår med små endringer på karosseri og kupé.

De eksteriørmessige endringene består stort sett i en endret grill og nye frontlykter. 806 kommer i tre utstyrsvarianter, og utover 1999 vil 806 bli tilgjengelig med flere nye motorer. To av de er klare: en 2-liters diesel-motor på 110 hestekrefter, og en 2-liters bensinmotor på 132 hestekrefter. Begge disse ligger midt i mellom de motoralternativene som eksisterer for 806 i dag.

Alle skal skiftes ut

Fra importøren får vi vite at dagens motorrekke vil være gyldig til mars/april neste år, men at de da begynner utskiftningen. På sikt skal alle dagens motorer ut av rekka, og nye inn. I tillegg til de ovennevnte nye motorene, sies det fra importøren at det sannsynligvis vil komme et bensin- og et diesel-alternativ til, slik at 806 blir tilgjengelig med to dieselmotorer og to bensinmotorer.

Diesel til våren

Den nye dieselmotoren ventes til landet rundt april/mai til neste år. Det blir en 2-liter på 110 hester, noe som plasserer den mellom de to allerede eksisterende diesel-motorene for denne flerbruksbilen; 1,9-literen på 92 hester, og 2,1-literen på 110 hester.

Bensin mot høsten

Mot høsten 1999 kommer så et tillegg til bensinrekken, som tidligere har bestått av to 2-litere, på hhv. 123 og 150 hester. Den nye egentlig ikke ny som sådan, da det er den samme som sitter i 406. Men det er første gang det blir satt i sammenheng med 806. Også denne er på 2 liter, men ytelsesmessig ligger den med sine 132 krefter mellom de to andre.

Hvilke andre motorer vi vil få se i 806 er ennå ikke klart.