SLITES FORT: Behandler du dekkene feil, kan de være utslitt etter 15.000 kilometer. Behandler du dem riktig, kan de vare i 45.000 kilometer. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
SLITES FORT: Behandler du dekkene feil, kan de være utslitt etter 15.000 kilometer. Behandler du dem riktig, kan de vare i 45.000 kilometer. Foto: Shutterstock/NTB ScanpixVis mer

Vedlikehold av bildekk

7 brukstips som sparer dekkene

Vær oppmerksom på disse tipsene, om du vil at bildekkene skal vare lenge.

Vinteren ser endelig ut til å ha sluppet taket. Da bør bileiere gjøre en del vedlikehold på kjøretøyet sitt - blant annet å skifte hjul.

Her kan du lese en enkel oppskrift om hvordan du gjør det selv. Vi tillater oss også å ta med noen tips om hvordan du bør oppbevare hjulene/dekkene du ikke bruker.

Vær oppmerksom på at storbyene straks starter sin vårrengjøring. Her er det du trenger å vite for at ikke din bil skal bli tauet bort.

Her får du sju gode brukstips du bør være oppmerksom på, for å redusere dekkslitasjen.

7. Kjør på våt vei

Våt veibane reduserer dekkslitasjen betydelig. Og motsatt øker dekkslitasjen kraftig dersom du bare kjører på tørr veibane.

Dersom du gjennom sommeren kjører 50 prosent på våt vei, får du dobbelt så mange mil ut av dekkene, enn om veibanen er våt bare ti prosent av tiden. Dette viser tester The Scandinavian Tyre and Rim Organization (STRO) har gjennomført.

6. Best med kjølige dager

Utetemperatur er en annen viktig faktor som påvirker dekkenes levetid. Du oppnår bare 75 prosent av dekkenes levetid dersom temperaturen stiger fra 15 til 30 grader. Også dette ifølge STRO.

5. Viktig med riktig lufttrykk

Dersom du kjører med 30 prosent for lavt trykk i dekkene, vi levetiden halveres.

I praksis vil det si: Kjører du med 1,8 kilos trykk (kg/cm²) i dekkene, i stedet for 2,5, som ofte er vanlig, kan det halvere levetiden på dekket.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En reduksjon av dekktrykket med 15 prosent betyr at dekket slites 20 prosent mer. Årsaken er at rullemotstanden blir betydelig høyere.

4. Høy hastighet koster

Øker du kjørehastigheten fra 80 til 100 km/t, øker dekkslitasjen med 20 prosent, fordi dekkenes rullemotstand mot asfalten øker.

Ved økt hastighet i sving, øker dekkslitasjen dramatisk. Øker du hastigheten fra 50 til 80 km/t i en kurve med 200 meters radius, seksdobles slitasjen.

Nye dekk bør dessuten kjøres inn, uten for høy hastighet.

3. Hestene jobber mot deg

Sterkere motor gir en økt evne til raskere akselerasjon - og dermed raskere slitasje av dekkene.

En økning fra 100 til 120 hester vil umiddelbart medføre 10 prosent kortere kjørelengde på dekkene, hvis du ikke er myk på gasspedalen.

2. Mer luft med tung last

Overbelastning er en annen vanlig faktor som spiller inn. Ved å øke lasten i bilen med ti prosent ut over det anbefalte, vil du bare oppnå 80 prosent av kjørelengden.

Dette er et aktuelt tema for blant annet håndverkerbiler. Dersom den ekstra lasten ikke følges opp med ekstra lufttrykk i dekkene, kan slitasjen bli betydelig større.

1. Bråbrems firedobler slitasjen

Det er ikke alltid du har mulighet til å påvirke hvor aggressivt du bremser.

Likevel kan det være interessant å vite at dersom du reduserer stopplengden fra 100 til 50 meter, så firedobles dekkslitasjen.