NYLANSERT: Tesla Model 3 ble lansert lørsdag 29. juli norsk tid. Foto: Tesla
NYLANSERT: Tesla Model 3 ble lansert lørsdag 29. juli norsk tid. Foto: TeslaVis mer

Trekker reservasjoner av Tesla Model 3

63.000 har trukket reservasjonene

Over 12 prosent av de potensielle kundene har forsvunnet. Men noen er også kommet til.

Tesla Model 3 ble lansert 29. juli norsk tid, en lansering som ble mottatt med blandede følelser. –Et realt mageplask, kunne vi lese fra en av de norske håpefulle, mens andre var klare i sin tale om at denne bilen skal de ha.

I en telefonkonferanse har Elon Musk nå gitt foreløpige tall på responsen.

Samlet over det siste året har 63.000 av de potensielle kundene trukket sine reservasjoner. Dette ifølge Elon Musk til Business Insider.

Ingen bekymring

Tesla mister nok ikke nattesøvnen av dette, og Elon Musk har selv vist forståelse for at en god porsjon kunder nå trekker seg, og han forklarer det best selv.

-Det blir som å vente halvannen time på en hamburger, har han uttalt, og med det gitt ventetiden mesteparten av skylda.

Det er likevel ikke ventetiden folk snakker mest om i de forskjellige debattløsninger på nettet. Der er det rekkevidden for den rimeligste modellen og prisen for den med lengst rekkevidde som er årsaken til skuffelsene, for de som er det.

Om mengden av potensielle kunder som ønsker å hoppe av vil øke gjenstår å se.

Utfordringer

Med 63.000 kunder som vil ha tilbake reservasjonsbeløpet sitt, må Tesla refundere 630 millioner kroner, om vi legger det norske reservasjonsbeløpet til grunn – 10.000 per bil – et beløp som er forskjellig fra marked til marked. Da det ble åpnet for tegning av reservasjoner opplevde flere kunder å bli trukket for beløpet to ganger.

Flere av disse ble frustrert over tiden det tok å få igjen pengene for den ene reservasjonen de var trukket for mye.

I ettertid har vi også fått flere henvendelser til redaksjonen fra kunder som har trukket reservasjonen, men sliter med å få tilbake beløpet. Kan dette være et isolert norsk problem?

61 dager

Vel, ikke ifølge Wired, som forteller om en rekke kunder som sliter med det samme.

Mange har ventet opp mot to måneder, mens andre har ventet i over tre.

Journalisten som skrev saken for Wired var selv berørt. Han kansellerte sin reservasjon 23. april. Etter gjentatte forsøk ga han til slutt tilkjenne at han var journalist, og fortalte at han jobbet med saken om trege refusjoner.

Tre dager senere kom refusjonen, og unnskyldningen var at de ville sikre seg mot identitetstyverier. Da hadde det gått 61 dager. Forklaringer til andre kunder har vært alt fra systemfeil, IT-problemer, til feil hos tredjepart.

I den videre utredningen fra journalisten i Wired kom det frem at Tesla sliter med å tilbakebetale til det respektive kortet som er belastet etter at det har gått en viss tid. For av kundene som var intervjuet var historien gjentagende.

De med lengst reservasjonstid hadde ventet lengst, og enkelte fikk vite at det ville ta nettopp 8 – 10 uker.

Wired spurte også de involverte om deres syn på Tesla etter dette. Svarene var stort sett de samme.

”Når alt går bra er det å eie en Tesla helt supert. Om ikke, kan det være et mareritt.”

I den siste fremleggelsen av Teslas finansielle situasjon stod 616 millioner dollar merket av som depositum fra kunder.