BRUKER MOBILTELEFON I BIL: Unge voksne og foreldre med hjemmeboende barn under 18 år er de verste når det kommer til ulovlig mobilbruk bak rattet. Foto: Mike Schröder / Argus / Samfoto
BRUKER MOBILTELEFON I BIL: Unge voksne og foreldre med hjemmeboende barn under 18 år er de verste når det kommer til ulovlig mobilbruk bak rattet. Foto: Mike Schröder / Argus / SamfotoVis mer

Sjokktall om mobilbruk bak rattet

63 prosent av foreldre med hjemmeboende barn bruker mobilen mens de kjører

Tall fra forsikringsselskap viser at foreldre oftere bruker håndholdt mobiltelefon i bilen enn andre.

Nesten halvparten av oss - rettere sagt 46 prosent av de som kjører bil - kombinerer av og til mobiltelefon og bilkjøring, uten handsfree. Det viser en undersøkelse foretatt av Ipsos på oppdrag for Gjensidige.

Å bruke håndholdt mobiltelefon mens man kjører bil, er ikke lovlig og kvalifiserer til et forelegg på 1.650 kroner. Det ble justert i de nye satsene for 2017, hvor også det ble bestemt at man kan få over 10.000 kroner i bot for å kjøre for fort.

Det er dessuten like ulovlig å smugbruke mobiltelefonen i ei kø i 3 kilometer i timen, som i 90-sona. Skjer det en ulykke på grunn av mobilbruken kommer det imidlertid skjerpede forelegg og sanksjoner.

Oppsiktsvekkende nok er det at de som har hjemmeboende barn under 18 år (63 %) er verre enn de som ikke har det (39 %).

Menn er verstinger blant kjønnene. 49 prosent svarer at de av og til bruker mobiltelefonen bak rattet, mens sju prosentpoeng færre kvinner (42 %) gjør det samme.

Markant forskjell

Aldersmessig er det de unge voksne som kommer verst ut. 61 prosent av personer under 30 år benytter mobiltelefonen uten handsfree i bil. Kun 20 prosent av de over 60 år tøyer loven på samme punkt.

Forskjellen blant foreldre av hjemmeboende barn under 18 år og de som ikke har det er på hele 24 prosentpoeng.

Det bekymrer kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige, som tror årsaken kan være stress og mas i hverdagen.

- Avtaler skal gjøres og barn skal kjøres hit og dit. Men at en gruppe som har stort behov for trygghet på veien skiller seg ut negativt er svært betenkelig, sier Rysstad til Dinside.

Kommunikasjonssjefen mener foreldre heller bør gå foran med et godt eksempel, men håper nå at bevisstheten knyttet til mobilbruk i bil kan øke.

Sosialt akseptabelt

UP-sjef Runar Karlsen støtter kommunikasjonssjefens forklaring og er minst like bekymret.

- Det er en stor andel. At man «av og til» benytter mobiltelefonen bak rattet kan bety at man gjør det nærmest daglig. Vi vet at dette er trafikkfarlig, fordi man mister konsentrasjon og får lenger responstid når man må reagere raskt, forklarer Karlsen.

- Jeg skulle absolutt ønsket at færre brukte mobil under bilkjøring. Selv om folk fordømmer dem som kjører i fylla, er det fortsatt sosialt akseptabelt å bruke mobiltelefon. Holdningene våre må bli bedre på dette.

Karlsen er spesielt bekymret for at foreldre bruker mobiltelefon i bilen, med barn som passasjerer.

- I tillegg er de dårlige rollefigurer, som alminneliggjør mobilbruken. Jeg bekymrer meg for generasjoner som bruker smarttelefoner jevnlig. Vi må se om vi får til holdningsendringer, som er avgjørende for trafikksikkerheten framover, sier UP-sjefen.

Utvikling feil vei

Utviklingen kan se ut til å ha vært negativ de siste årene.

For selv om Norge har verdens laveste tall for drepte i trafikken per million innbygger (lenke til betalt innhold), har 46 mennesker siden 2005 omkommet i ulykker hvorpå Statens vegvesens ulykkesgruppe (UAG) mener mobiltelefon var en medvirkende årsak til ulykken.

I fjor omkom fem personer, fire av dem under 30 år, i slike ulykker.

Ifølge tall fra Finans Norge (hovedorganisasjon for finansnæringen) var det 29.000 eneulykker på norske veier i 2007. I 2016 var det tilsvarende tallet nær doblet (55.000).

Undersøkelsen viser også at en del passasjerer ikke synes det er lett å be synderen bak rattet om å legge fra seg telefonen.

Én av fem (21 %) mener det er vanskelig å gi beskjed til sjåføren, om han eller hun bruker mobiltelefon uten handsfree.

Årets bil blir presentert i Dagbladet i starten av desember.