PÅ ØNSKELISTEN: Mange vil slå kloa i de første 500 Polestar 1 som lages. Foto: Polestar
PÅ ØNSKELISTEN: Mange vil slå kloa i de første 500 Polestar 1 som lages. Foto: PolestarVis mer

Polestar 1 - nå starter forhåndssalget

6000 kunder slåss om 500 biler

I morgen tidlig kan en av de ladbare hybridene bli din.

I morgen tidlig åpnes det for bestilling av Polestar 1 – den første modellen i Volvos nye, kinesiske elbilmerke.

Norge er ett av de første landene der denne eksklusive GT-bilen skal selges og allerede nå har 457 nordmenn skrevet seg på liste som interessert.

De første bilene ruller ut av fabrikken neste sommer.

500 årlig

LINJELEKKER: Polestar 1 minner mye om Volvo S90 i coupé-form. Foto: Polestar
LINJELEKKER: Polestar 1 minner mye om Volvo S90 i coupé-form. Foto: Polestar Vis mer

Her gjelder det å være rask, for det skal bare bygges 500 eksemplarer av Polestar 1 i året. Totalt har 6.000 mennesker i utvalgte land allerede skrevet seg på liste som interesserte.

Når bestillingen åpner klokken 08.00 i morgen, må du betale inn 2.500 euro, eller 25.000 kroner, for å vise at du mener alvor.

Prisen på bilen er ennå ikke kjent, så du kan få disse pengene tilbake dersom du synes bilen blir for dyr etter at prisen er offentliggjort.

Bygges i Kina

Norge, sammen med Kina, USA, Tyskland, Nederland og Sverige, er de første landene der Polestar skal selges.

DESIGNSJEFEN: Thomas Ingenlath er imponert over responsen. Foto: Polestar
DESIGNSJEFEN: Thomas Ingenlath er imponert over responsen. Foto: Polestar Vis mer

– Fram til i dag har 6.000 interesserte skrevet seg på liste for Polestar 1. Vår plan har vært å produsere 500 biler i året, så vi har allerede overskredet produksjonsmålet vårt betydelig, sa Polestar-sjef Thomas Ingenlath, da Polestar 1 fikk sin publikumsdebut under bilutstillingen i Genève i forrige uke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ha la til at den svært positive mottakelsen deres nye elektrifiserte bilmerke har fått blant kundene, gir merket stor tro på at dette er den riktige veien inn i framtiden.

Ladbar hybrid

NY FABRIKK: Polestar har bygget en sprell ny fabrikk i Chengdu i Kina. Foto: Polestar
NY FABRIKK: Polestar har bygget en sprell ny fabrikk i Chengdu i Kina. Foto: Polestar Vis mer

Polstar 1 er imidlertid ikke en ren elektrisk bil. Den er en todørs 2+2-seters Grand Tourer Coupé med hybriddrivlinje og høy elektrisk ytelse. Den elektrisk rekkevidden er på 150 kilometer. Bensinmotoren og elmotoren yter til sammen 600 hk og dreiemomentet er på hele 1000 newtonmeter. Bilen kommer bare til å bli solgt på nettet og du kan velge om du vil kjøpe bilen eller abonnere på den med en fast sum i to-tre år.

Polestar eies av Volvo og kinesiske Geely. Polestar 1 skal bygges i en ny Snøhetta-tegnet fabrikk som er under bygging i Chengdu i Kina.

Alle fremtidige biler fra Polestar vil ha en ha en helelektrisk drivlinje. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir det første batteri-elektriske kjøretøyet fra Volvo Car Group. Det blir et en bil i mellomklassen med elektrisk drivlinje, som tar opp konkurransen med Tesla Model 3.

For å bestille, følg med på www.polestar.com i morgen kl. 08.00