LADE ELBIL HJEMME: For å unngå risiko for brann, anbefaler ekspertene at du tenker sikkerhet fremfor å spare noen kroner. Med andre ord: Det er vel verdt pengene å investere i en skikkelig ladeboks hjemme. Foto: Scanpix.
LADE ELBIL HJEMME: For å unngå risiko for brann, anbefaler ekspertene at du tenker sikkerhet fremfor å spare noen kroner. Med andre ord: Det er vel verdt pengene å investere i en skikkelig ladeboks hjemme. Foto: Scanpix.Vis mer

Lade elbil hjemme

60 prosent lader ulovlig - advarer mot livsfarlige situasjoner

- Selv om bilen står i garasjen og lader kan det begynne å brenne inne i huset.

- Lader du elbilen feil hjemme, vil du i beste fall ende med en svidd stikkontakt - og i verste fall ende opp med et nedbrent hus.

Det presiserer Mats Hauge, saksbehandler ved Bergen Elektro & Varme AS (BELVA).

Men ifølge Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) lades cirka 60 prosent av el- og hybridbiler ulovlig i dag.

Med andre ord: Mange utsetter seg og sin familie for direkte livsfare.

- Skal respektere strøm

- Dette er selvfølgelig ikke bra, sier Kjetil Hulbach, Business Dev.Manager ved Schneider Electric.

- Strøm er noe man skal respektere, og nylig brant en bolig ned i Sverige hvor en elbil sto til lading i ikke-egnet ladeuttak. En elbil kan trekke mye strøm over lang tid og er ikke å anse som en vanlig husholdningslast. Selv om det virker, så er ikke anlegget nødvendigvis dimensjonert for dette, understreker han videre.

I norske hus bygget før 2006 var det ikke uvanlig at man benyttet lampepunkt i taket som koblingsbokser, ifølge Hulbach.

- Dette kan være et svakt punkt ettersom lampen som er montert over avgir varme, samt at ledningsnettet i huset gjerne er koblet slik at det går fra stikkontakt til stikkontakt, sier han og legger til:

- Dette medfører også en risiko for branntilløp i disse koblingspunktene når det ytterst på kursen står tilkoblet en elbil som kan trekke opp til 16A. Selv om bilen står i garasjen og lader kan det begynne å brenne inne i huset.

Gjennomfører årlig tilsyn

Det lokale el-tilsyn (DLE), som er DSBs ytre tilsynsapparat, gjennomfører rundt 150.000 tilsyn årlig med elektriske anlegg i bolig og industri. Alle tilsyn rapporteres inn til DSB og prosentfordelingen er basert på innrapporterte avvik relatert til lading av elbil.

Tilsynet skal sjekke at eier av anlegget ivaretar sitt ansvar med at det elektriske anlegget skal være sikkert til enhver tid, ifølge avdelingsdirektør i Avdeling for forebygging og sikkerhet ved DSB, Anne Rygh Pedersen .

- Dette gjelder også lading av elbil. I gjennomsnitt gjennomføres det tilsyn i bolig hvert tjuende år, men DLE har føringer for å prioritere anlegg med høyest risiko først, sier Rygh Pedersen til DinSide.

DSB har avdekket mange eksempler på brann og branntilløp i private installasjoner hvor det lades biler.

- Dyrere enn folk regner med

Mats Hauge tror at flere lader elbilen ulovlig hjemme for å spare penger:

- Jeg tenker det er ganske uaktsomt at folk velger å legge vekk sikkerheten for seg selv og sine egne, ved å prøve å spare et relativt lavt beløp av penger. Man har allerede såpass med innsparing på å kjøpe elbil, så å legge på en ladeboks på «lånet» burde ikke være noe problem, mener Hauge.

Også Rygh Pedersen tenker at det for mange er slik at man har «strukket strikken» langt ved kjøp av bil:

- Da blir en ladestasjon til ti-femten tusen en ekstra kostnad man ikke hadde kalkulert med.

- Det er vel også slik at selv om strømmen kan være farlig så oppfatter ikke folk farene fordi disse ikke er synlige, sier hun.

Selv om det koster ekstra å installere en ladeboks hjemme, er det vel verdt, mener Hauge.

- Ladebokser er laget for å sikre sluttbruker for lysbuer, jordfeil og andre feil som kan gi farlige konsekvenser. En stikkontakt er ikke laget for å bli trukket ut såpass mye strøm av som en elbil trekker over lengre tid, presiserer han

- I tillegg trekker noen kontakten rett ut mens bilen lader, noe som lager små lysbuer som skader innmaten i stikkontakten. Det er heller ikke noe sikkerhet med tanke på feilstrømmer bilen kan sende tilbake på strømanlegget, sier Hauge videre.

Klumpen som er festet på ladekabelen kalles for «nødlader».

- Den har langt fra like store krav til sikkerhet som en ladeboks som er tilkoblet fastnettet. Den skal sikre mot feilstrømmer, men er ikke like godt rystet som en ladeboks. Det blir litt som å benytte seg av stepphjulet på motorveien, det er beregnet i nødsituasjoner men du kan kjøre ganske langt før det ryker, presiserer Hauge.

Han mener at om du har råd til en elbil, har du råd til en ladeboks.

- Folk glemmer at det er en grunn til at det er regler på dette, sier Hauge.

Riktig lading hjemme

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver ved Norsk elbilforening, understreker at ladesikkerhet er uhyre viktig, og mener at én brann alltid er en brann for mye:

- Du bør sørge for å ha en sikker løsning dersom du lader hjemme ofte eller daglig. Først og fremst handler det om å ta farvel med den jordede husholdningskontakten, og skaffe deg en skikkelig veggladeboks. Da kan du sove godt om natten, i trygg forvissning om at det ikke er registrert noen tilfeller av brann, eller branntilløp, ved bruk av slik ladestasjon med Type 2-kontakt, sier Frydenlund.

Hulbach forteller at det i henhold til NEK400: 2018 er lov til å lade på en vanlig stikkontakt - Schuko-kontakt, forutsatt at det er en egen dedikert sikringskurs, sikret med maks 10A-sikring og forankoblet jordfeilbryter B-klasse. Ingenting annet skal være tilkoblet denne kursen.

- Aller helst anbefaler vi en dedikert ladestasjon som er konstruert for høy belastning over tid. En vanlig stikkontakt er ikke konstruert for dette. Til sammenligning trekker en varmtvannsbereder under 10A på 2kW og denne er det ikke lov til å tilkoble vanlig stikkontakter lenger. Hvorfor skal man da koble til en elbil på 2,3kW? Men med en mode 3-ladestasjon får man også mulighet for raskere lading og man er trygg på at det er utført i henhold til gjeldende regelverk ettersom det skal være montert av en elektriker.

- Negativ trend i ferd med å snu

- Det er greit å «nødlade» en sjelden gang ved hjelp av en vanlig stikkontakt, for eksempel på reise eller når du er på besøk. Men Norsk elbilforening mener tryggheten og effektiviteten som veggladeboksene medfører helt klart forsvarer investeringen man gjør som elbil-eier, sier Frydenlund.

Samtidig: Ifølge Frydenlund er antall elbilister som bruker dedikert ladeutstyr heldigvis i sterk økning.

Også Rygh Pedersen mener at den negative trenden er i ferd med å snu, og det av flere grunner:

- En av årsakene kan være at elbilmarkedet er mer modent, og derfor er bransje og kjøpere mer bevisste på løsninger for sikker lading. Dessuten går utviklingen i retning av biler med lengre rekkevidde og større batteri, og da kreves mer effektiv lading, noe som bare er mulig med ladestasjon, forklarer hun.

DSB får mange tilbakemeldinger på at elbil-eiere nå ønsker å installere ladestasjon hjemme. Elbileiere vil også merke at det snart bare er mulig å lade med elbilkontakt Type 2 utenfor egen garasje:

- Dette er nå standard i hele Europa og også i Norge, og da blir det praktisk å bruke samme kabel både hjemme og borte. Ladestasjon med elbilkontakt er derfor løsningen både i dag og i mange år fremover.

For å være sikker på at du lader elbilen på en riktig og trygg måte hjemme, er det lureste du kan gjøre å ringe en elektriker for å få hjelp, mener Hauge:

- Elektrikere skal kurses årlig og bør være oppdaterte på dagens løsninger og krav. Spør gjerne når du ringer om hvor god erfaring de har på elbillading, avslutter han.