Volkswagen ID.3 er endelig klar:

6 ting du må vite om Norges nye elbil-favoritt

I går ble Volkswagen ID.3 lansert på Frankfurt Motor Show 2019. Her er de viktigste detaljene om den nye folkeelbilen.

SE VIDEO: Her er nye Volkswagen ID.3 på premierevisning på IAA Frankfurt 2019, og vi fikk en prat med PR-sjef Anita Svanes hos den norske imporøren. Video: Jamieson Pothecary Vis mer

Allerede i mai i år åpnet importøren opp for forhåndsbestilling av det som kan bli Norges mest solgte bil i 2020.

Så hva må du passe på? Her er noen grunnleggende fakta du må huske på:

SORTE DETALJER: Bakparten er sort, det samme med taket. Foto: Jamieson Pothecary
SORTE DETALJER: Bakparten er sort, det samme med taket. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

1. Førsteutgave med gratis lading

Totalt blir det produsert 30.000 1ST-utgaver av ID.3. Ifølge nettstedet electrec.co er Norge et av fem land med flest forhåndsbestillinger. De andre fire er Tyskland, Nederland, Storbritannia og Sverige. Disse blir levert ut til kunder fra midten av 2020 i to andre utstyrsnivå i tillegg til standardutgaven:

  • ID.3 Plus får tillegg som oppgraderte LED-lys, to-farget eksteriør og andre interiørdetaljer.
  • ID.3 Max får også panorama-glasstak og innovative løsninger som AR (utvidet virkelighet) og head-up display.

Alle som forhåndsbestiller VWs nylanserte elbil, ID.3 1ST, vil få et spesialtilbud på ett års kostnadsfri lading (inntil 2000 kWt) ved offentlige ladestasjoner, tilknyttet tjenesten We Charge.

2+1 SKJERM: Inni finnes det to ordinære skjermer, pluss AR-systemet som speiler informasjon til frontruta. Foto: Jamieson Pothecary
2+1 SKJERM: Inni finnes det to ordinære skjermer, pluss AR-systemet som speiler informasjon til frontruta. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

2. Tre batteristørrelser - gunstig pris

Den første kampanjemodellen ID.3 1ST kommer bare med det midterste av tre alternative batteristørrelser:

  • 62 kWt brutto / 58 kWt netto. Det skal gi en kjørelengde på 42 mil.

I 2021 kommer to alternative batteripakker:

SOLID SKODD: ID.3 får store hjul. 18-toms er minste alternativ. Foto: Jamieson Pothecary
SOLID SKODD: ID.3 får store hjul. 18-toms er minste alternativ. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
  • 82 kWt brutto / 77 kWt netto, som skal greie 55 mil.
  • 52 kWt brutto / 48 kWt netto. Den skal kjøre 33 mil.

VW forventer et forbruk på den mellomste pakken til under 1,3 kWt per mil etter WLTP-normen.

Importøren lover en startpris under under 330.000 kroner. Fullstendige priser er først klare etter at bilen og forbruk/utslipp er godkjent av tyske KBA.

3. Ikke firehjulsdrift

ID.3 kommer ikke med firehjulsdrift, men vil skyve på bakhjulene. Foran er det rett og slett ikke plass til en ekstra motor og øvrige detaljer for hjuldrift.

Motoren byr på 150 kWt (204 hk) og et dreiemoment på 310 Nm. 0-100 km/t går unna på 7,2 sekunder og toppfarten er begrenset til 160 km/t.

ROMSLIG: Bagasjerommet tar «bare» 400 liter. Men den øvrige kupéplassen er stor. Foto: Jamieson Pothecary
ROMSLIG: Bagasjerommet tar «bare» 400 liter. Men den øvrige kupéplassen er stor. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

4. Passat-størrelse innvendig

Under panseret (frunken) er det null lagringsplass. Her finner du bare ombordlader, vekselretter og en spylervæskebeholder. VW har i stedet valgt å trekke kupeen lengst mulig fram og tilegne all ledig plass til personer inni. Det betyr at den har størrelse og plass som minner mer om Passat enn Golf.

Vekten er rundt 1.600 kilo og med en lengde på 4.262 millimeter, en bredde på 1.809 og en høyde på 1.552 millimeter skiller ikke bilen seg veldig fra en Golf.

Men når akselavstanden er på 2.765 millimeter på en såpass liten bil, gir det et hav av muligheter på innsiden.

Bagasjerommet oppgis å være rett i underkant av 400 liter, som er noe større enn i Golf. Legger du ned bakseteryggene drar du nytte av den ekstra kupéplassen til fulle. Da overgår den Golf med svært god margin.

Foto: Jamieson Pothecary
Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

5. Ikke takstativ - ikke tilhenger

Det er allerede kjent at det ikke blir mulig å trekke henger med ID.3, dessverre. Den har likevel en krok som kan festes i bakkant av skiltet. Dette er en ren lastekrok som kan holde et sykkelstativ, eller annet, på inntil 75 kg.

Taklast blir heller ikke tillatt på ID.3, og den kan dermed ikke ta imot skiboks eller takstativ.

6. Lønner det seg å vente?

Seinere kommer det flere biler på samme plattform. Først en SUV, som ble kjent som ID Cross, men som vil få navnet ID.4, og etter det en stor familiebil som lyder konseptnavnet ID Buzz. SUV-en vil få mulighet for firehjulstrekk og begge disse bilene skal det være mulig å trekke en henger bak, ifølge opplysninger vi sitter inne med.