6-serie tilbake

BMW tar frem 6-serien igjen etter noen slappe år med 8-serien. Nå håper BMW igjen å få grepet på salget av store kupeer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: 6-serie tilbake

6-serie tilbake

  1. Store bilder
image: 6-serie tilbake
image: 6-serie tilbake
image: 6-serie tilbake


6-serien skal vises for første gang på bilutstillingen i Frankfurt til høsten. BMW håper at dette skal bli en videreføring av selskapets tradisjoner med store kupeer. 6-serie kupé vil bli etterfulgt av en kabriolet med med fire seter.

Lang og lav

BMW 6-serie kupé har langstrakte klassiske proporsjoner. Selve kupeen har en lav taklinje og strekker seg langt bakover. Designspråket av bilens ytre gjenspeiles i bilens interiør. Som i 7-serien og den nye 5-serien har den nye 6-serien iDrive konseptet med betjening av funksjoner gjennom et lite ratt som sitter mellom forsetene. Samtidig er alle kjørefunksjoner plassert på og omkring rattet, mens komfortfunksjoner som radio og klimaanlegg kan betjenes direkte innen kort rekkevidde.

Den nye BMW 6-serie er 4,82 meter lang, 1,86 meter bred og 1,37 meter høy. Lengdemessig er den dermed på størrelse med de største stasjonsvognene på markedet.

Kjent motor

Den 4,4 liters V8-motoren som vi kjenner fra 7-serien bør gi spreke kjøreegenskaper og tilby nok kraftreserver. Motoren yter 333 hestekrefter, og maksimalt dreiemoment er 450 newtonmeter ved 3.700 omdreininger. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, og 0-100 er unnagjort på 5,6 sekunder.

Du kan få 6-serien med tre forskjellige sekstrinns girkasser. Det er manuell girkasse, automatisk girkasse med Steptronic og sekvensiell manuell girkasse (SMG) med både girspak og girhendler på rattet.

Den nye 6-serien leveres også med Dynamic Drive Control (DDC) som standard. Med aktivering av dette systemet får motoren enda raskere respons på gassbevegelser, og enda mer direkte styring. I tillegg foregår girskiftene hurtigere.

Bilen vil veie cirka 1.600 kilo og vektfordeling er nærmest 50:50 mellom for- og bakaksel.

Elektronikk

6-serien har som den nye 5-serien flere systemer som hjelper til under kjøring. Dynamisk Stabilitetskontroll (DSC) leveres som standard. Som et tilvalg leveres Dynamic Drive som hindrer sideveis krenging av karosseriet uten at demperkomfort påvirkes, og Active Steering som gir en vesentlig mer direkte styring i lavere hastigheter, og er mer indirekte i høye hastigheter. Dette har vi testet på 5-serien og det virker veldig bra.

Prisen er ikke satt foreløpig, men skal i følge pressemeldingen ligge på samme nivå som 7-serien. Det betyr at en 645 vil starte på cirka 1,3 millioner.

Store bilder av BMW 6-serie finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder