5 stjerner for C-klasse

Mercedes-Benz kan takke svenskene for sine 5 stjerner. Det var nemlig svenskene som foreslo regelendringen som sørget for at C-klasse nå kan skilte med 5 NCAP-stjerner.

5 STJERNER: Mercedes-Benz C-klasse kan nå melde seg inn i "5-stjerners-klubben" sammen med Renault Laguna.
5 STJERNER: Mercedes-Benz C-klasse kan nå melde seg inn i "5-stjerners-klubben" sammen med Renault Laguna. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes-Benz C-klasse ble første gang testet i juni 2001 og oppnådde den gangen respektable 31 poeng. Likevel, C-klasse måtte nøye seg med 4 stjerner. Euro NCAP krever nemlig 33 poeng for å tildele den magiske femte stjernen, noe de kun har gjort én gang - til Renault Laguna.

Setebelte-påminner

Det svenske Vägverket, som samarbeider med Euro NCAP, har imidlertid lenge argumentert for at det skal gis ekstra poeng til biler som minner sine passasjerer om å sette på seg sikkerhetsbeltet. Nylig fikk svenskene gjennomslag for sitt krav, noe som altså har kommet Mercedes-Benz til gode. Mercedes-Benz C-klasse er den første bilen som har en setebelte-påminner som tilfredsstiller de nye NCAP-kravene, og kunne dermed innkassere 2 ekstra poeng. De to ekstra poengene var akkurat nok til at Mercedes-Benz nå kan smykke seg med å være den andre bilprodusenten som har oppnådd 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester.

Skuffende av X-type

Euro NCAP har denne gangen kollisjonstestet 16 bilmodeller, deriblant nye Jaguar X-type, som oppnådde et skuffende dårlig resultat. Mens Ford Mondeo og Opel Vectra oppnådde full score, 18 poeng, i sidekollisjonstesten, klarte ikke X-type mer enn 16. X-type måtte i tillegg nøye seg med 10 av 16 poeng i frontkollisjonstesten, noe som ga et sammenlagt-resultat på bare 26 poeng. Dermed var det bare så vidt at den nye "folke-Jaguaren" klarte å sikre seg 4 stjerner. Til sammenligning oppnådde den langt rimeligere Opel Vectra 30 poeng.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen Polo gjør det derimot godt. Nye Polo fikk 28 poeng sammenlagt og er dermed kun slått av Toyota Yaris i småbil-klassen.

Roadstere og SUVer

Honda S2000
Honda S2000 Vis mer

For første gang har også Euro NCAP testet både roadstere og høye firehjulstrekkere (SUV). De tre roadsterne, Honds S2000, Mercedes-Benz SLK og Mazda MX-5, oppnådde svært jevne resultater, mens det blant firehjulstrekkerne var langt mer som skilte. Nye Range Rover kjempet seg til 30 poeng, og havnet dermed bare 2 poeng fra den femte stjernen, mens Opel Frontera sammen med nye Jeep Cherokee måte nøye seg med bare 3 stjerner.

Ikke snille mot fotgjengere

Euro NCAP har også denne gangen gjennomført sin påkjørseltest. Denne testen skal avsløre i hvor stor grad de ulike bilprodusentene tar hensyn til myke trafikanter. Også denne gangen er resultatene nedslående. Verstingene er Jaguar X-type, Opel Frontera og Range Rover, som kun får 2 av 36 oppnåelige poeng. Men disse bilene er ikke alene om å være fotgjenger-fiendtlige. Hele 13 av 14 testede biler må nøye seg med 1 av 4 stjerner.

Overlegen Honda CR-V

Nye Honda CR-V
Nye Honda CR-V Vis mer

Kun Honda har grunn til å være stolte av sine resultater i denne testen. Nye Honda CR-V fikk nemlig 19 poeng, noe som gir 3 stjerner. Også Civic oppnådde tre stjerne da den ble testet, og Honda har dermed nok en gang demonstrert at de tar myke trafikanter på alvor.

Samtlige resultater finner du her:

  • Frontkollisjon og beltepåminner
  • Sidekollisjon
  • Sammenlagt-resultater
  • Påkjørseltesten
  • Relaterte artikler


  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Familiebiler
  • Kollisjonstest: Fleksibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler