5 stjerner for C-klasse

Mercedes-Benz kan takke svenskene for sine 5 stjerner. Det var nemlig svenskene som foreslo regelendringen som sørget for at C-klasse nå kan skilte med 5 NCAP-stjerner.

5 STJERNER: Mercedes-Benz C-klasse kan nå melde seg inn i "5-stjerners-klubben" sammen med Renault Laguna.
5 STJERNER: Mercedes-Benz C-klasse kan nå melde seg inn i "5-stjerners-klubben" sammen med Renault Laguna. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mercedes-Benz C-klasse ble første gang testet i juni 2001 og oppnådde den gangen respektable 31 poeng. Likevel, C-klasse måtte nøye seg med 4 stjerner. Euro NCAP krever nemlig 33 poeng for å tildele den magiske femte stjernen, noe de kun har gjort én gang - til Renault Laguna.

Setebelte-påminner

Det svenske Vägverket, som samarbeider med Euro NCAP, har imidlertid lenge argumentert for at det skal gis ekstra poeng til biler som minner sine passasjerer om å sette på seg sikkerhetsbeltet. Nylig fikk svenskene gjennomslag for sitt krav, noe som altså har kommet Mercedes-Benz til gode. Mercedes-Benz C-klasse er den første bilen som har en setebelte-påminner som tilfredsstiller de nye NCAP-kravene, og kunne dermed innkassere 2 ekstra poeng. De to ekstra poengene var akkurat nok til at Mercedes-Benz nå kan smykke seg med å være den andre bilprodusenten som har oppnådd 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstester.

Skuffende av X-type

Euro NCAP har denne gangen kollisjonstestet 16 bilmodeller, deriblant nye Jaguar X-type, som oppnådde et skuffende dårlig resultat. Mens Ford Mondeo og Opel Vectra oppnådde full score, 18 poeng, i sidekollisjonstesten, klarte ikke X-type mer enn 16. X-type måtte i tillegg nøye seg med 10 av 16 poeng i frontkollisjonstesten, noe som ga et sammenlagt-resultat på bare 26 poeng. Dermed var det bare så vidt at den nye "folke-Jaguaren" klarte å sikre seg 4 stjerner. Til sammenligning oppnådde den langt rimeligere Opel Vectra 30 poeng.

Volkswagen Polo gjør det derimot godt. Nye Polo fikk 28 poeng sammenlagt og er dermed kun slått av Toyota Yaris i småbil-klassen.

Roadstere og SUVer

Honda S2000
Honda S2000 Vis mer

For første gang har også Euro NCAP testet både roadstere og høye firehjulstrekkere (SUV). De tre roadsterne, Honds S2000, Mercedes-Benz SLK og Mazda MX-5, oppnådde svært jevne resultater, mens det blant firehjulstrekkerne var langt mer som skilte. Nye Range Rover kjempet seg til 30 poeng, og havnet dermed bare 2 poeng fra den femte stjernen, mens Opel Frontera sammen med nye Jeep Cherokee måte nøye seg med bare 3 stjerner.

Ikke snille mot fotgjengere

Euro NCAP har også denne gangen gjennomført sin påkjørseltest. Denne testen skal avsløre i hvor stor grad de ulike bilprodusentene tar hensyn til myke trafikanter. Også denne gangen er resultatene nedslående. Verstingene er Jaguar X-type, Opel Frontera og Range Rover, som kun får 2 av 36 oppnåelige poeng. Men disse bilene er ikke alene om å være fotgjenger-fiendtlige. Hele 13 av 14 testede biler må nøye seg med 1 av 4 stjerner.

Overlegen Honda CR-V

Nye Honda CR-V
Nye Honda CR-V Vis mer

Kun Honda har grunn til å være stolte av sine resultater i denne testen. Nye Honda CR-V fikk nemlig 19 poeng, noe som gir 3 stjerner. Også Civic oppnådde tre stjerne da den ble testet, og Honda har dermed nok en gang demonstrert at de tar myke trafikanter på alvor.

Samtlige resultater finner du her:

  • Frontkollisjon og beltepåminner
  • Sidekollisjon
  • Sammenlagt-resultater
  • Påkjørseltesten
  • Relaterte artikler


  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Familiebiler
  • Kollisjonstest: Fleksibiler
  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler