5. Hyundai Getz: Økonomen

Nykommeren Hyundai Getz er billig og romslig. Simpelt interiør og støy ødelegger imidlertid for den lille koreaneren.

5. Hyundai Getz: Økonomen
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hyundai Getz 1.3 GLS koster bare 144.950 kroner. Da er klimaanlegg inkludert. Legger du snaue 150.000 kroner på bordet blir du i tillegg eier av radio og CD-spiller. Getz må da være en vinner?

Ja, det er ingen tvil om at Getz gir svært mye bil for pengene. Selv om Getz med sine 381 centimeter er den minste av testbilene, er bakseteplassen god. I tillegg er Getz den eneste av bilene som kan skilte med elektriske vindusheiser bak, regulerbar korsryggstøtte og regulerbar bakseterygg.

Trist interiør

Hvorfor får den da vår sisteplass? Jo, først om fremst fordi bilen oppleves som langt billigere enn sine konkurrenter. Interiørplasten er hard og trist og har en finish som ligger en divisjon under konkurrentene. Bensin- og temperaturmåler er plassert rett på instrumentbakgrunnen og flere av testdeltakerne opplevde hendlene som simple. Det katastrofale faktum at Getz mangler fjernbetjening av sentrallåsen medvirker også til at helhetsinntrykket svekkes.

Getz er også bilen som slipper mest motorstøy inn i kupeen, noe som selvsagt merkes spesielt godt ved gasspådrag. Hjulopphenget klarer heller ikke å holde følge med medaljevinnerne på dårlig underlag.

Ingen dårlig bil

5. Hyundai Getz: Økonomen

I Getz sitter du altså ikke bare i en billig bil, du føler også at du sitter i en billig bil. Getz taper derfor vår test, til tross for at den koster mellom 25.000 og 40.000 kroner mindre enn sine konkurrenter. Likevel, Getz er ingen dårlig bil. Til tross for en litt for kort sittepute er forsetene greie, de gir blant annet god sidestøtte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetepassasjerene kan glede seg over kjempegod benplass, men dessverre er takhøyden dårligere enn i samtlige konkurrenter.

Dobbelt gulv

5. Hyundai Getz: Økonomen

Bagasjerommet er også greit. I likhet med C3 har også Getz et dobbelt bagasjeromsgulv, noe som gjør at man slipper unna lasteromskanten. I Getz kan i tillegg sitteputen vippes frem, slik at man får utnyttet hele lasterommet. Det skal imidlertid nevnes at utløsningsmekanismen for sitteputen er vanskelig tilgjengelig.

Forutsigbar og trygg

Vi har nevnt at Getz har større problemer med hull og dumper enn sine konkurrenter. Men når det kommer til provoserende svingkjøring, klarer Getz seg svært godt. Vi opplevde Getz som en av de absolutt mest forutsigbare bilene og den kommer svært motvillig med hekken.

  • Tekniske data for alle testbilene finner du her
  • .
  • En oversikt over samtlige småbiler på markedet finner du her
  • .
  • Du finner store bilder av alle testbilene her
  • .

    Relaterte artikler:

  • Her finner du en samlet oversikt over alle våre biltester