4x4 på islandsk manér

Synes du originalutgavene av Nissan King Cab, Patrol og Terrano er for pinglete? Det synes åpenbart islandske Fjallasport, som nå etablerer seg i Norge.

MONSTER-TRUCK: Fjallasport satser foreløpig kun på 33 og 35 tommer store hjul i Norge. Men på Island leveres monstre som dette - en Patrol med 44-tommere. Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fjallasport har solgt modifiserte Nissan terrengbiler siden 1997, og har blitt en sterk konkurrent til Arctic Truck-konseptet, som er basert på Toyota-modeller. Ifølge Fjallasport har nærmere 1.000 islendinger sendt sin Nissan til ombygging. Samtlige har fått tilbake biler med et langt mer offensivt utseende.

Fete skjermer, fete hjul

Ideen er i utgangspunktet relativt enkel: Ta ett stykk King Cab, en Patrol eller en Terrano. Skjær av originalskjermene, sveis på nye og bredere utgaver, montér et hevesett og skru på 33- eller 35-tommers hjul. Resultatet er biler med imponerende bakkeklaring, ditto fremkommelighet og en tøff "look".

God fremkommelighet

Vi prøvekjørte et par av de ombygde Nissan-modellene i de gamle stridsvogn-løypene på Trandum, og kan bekrefte at de store hjulene gir svært gode terrengegenskaper. Dumper, sand, gjørme og bratte bakker forseres elegant, samtidig som komforten er brukbar. Du skal kjøre svært dristig for å bli sittende fast med en Patrol på 35-tommers hjul.

Fra 60.000 kroner

Nissan Terrano, 33 tommer Vis mer

De modifiserte bilene er fullt lovlige å kjøre på offentlig veg, og ifølge Fjallasport skal de også ha bedre egenskaper på asfalt enn sine mer beskjedne søsken. Det som i hvert fall er sikkert, er at oversikten fra førerplass er upåklagelig.

Hvis du drømmer om å bli eier av en oppsiktsvekkende terreng-doning, må du først gå til anskaffelse av en Nissan terrengbil. Deretter må du skaffe til veie mellom 60.000 og 105.000 kroner, avhengig av hva slags bil du har valgt og hvor store hjul du ønsker. Er utgangspunktet en Nissan Patrol, må du ut med 59.300 kroner for 33-tommers hjul. 35-tommere koster 77.800 kroner. Har du en Terrano eller en King Cab koster det 78.500 kroner for 33-tommere. King Cab kan i tillegg fås med 35-tommere, noe som koster 105.000 kroner.

Garantien ryker

Patrol (original), Terrano (33), King Cab (35), Patrol (35) Vis mer

Medaljer har alltid baksider, så også denne. For hvis du lar Fjallasport bygge om bilen din, kan du si farvel til nybilgarantien fra Nissan. Og sett fra forbrukersynspunkt er dette synd, med tanke på at hele vitsen med en slik bil er terrengkjøring, som erfaringsmessig sliter hardt på kjøretøyer. Det mest fornuftige vil derfor være å modifisere biler som er eldre enn tre år, og dermed ikke lenger er under garanti fra Nissan.

Et annet problem er bruksmulighetene. Mens islendingene kan ta av fra veien og legge ut på terreng-tur nærmest hvor som helst, er det som kjent strenge restriksjoner på terrengkjøring i Norge. Det finnes imidlertid egne terrengbaner også her i landet.

Relaterte artikler:

  • Test: Nissan Terrano II 2.7 TD
  • Test: Nissan Patrol 3.0 Tdi