462 hester og bakhjulsdrift i 911 GT2

Det handler om fart. Surrealistisk fart. For Porsche 911 GT2 skal bare bruke 4,1 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen. Det tar lengre tid å ta en slurk kaffe...

[Ugjyldig objekt (NAV)]

I mai 2001 blir alle rekorder slått i Zuffenhausen utenfor Stuttgart i Tyskland. Da settes nemlig Porsche 911 GT2 i produksjon. Den hittil raskeste serieproduserte Porsche...

911 Turbo - en sinke?

Og akkurat det skal det litt til for å slå, for dagens kandidat har 420 hester under motorlokket og heter 911 Turbo. Med firehjulsdrift og fullt pådrag bruker 911 Turbo bare 4,2 sekunder fra stillestående og opp til 100 kilometer i timen, mens toppfarten er på eventyrlige 305 kilometer i timen.

Likevel blir 911 Turbo rene sinken sammenliknet med 911 GT2. For GT2 er både raskere og mer sportslig enn 911 Turbo som den er basert på.

462 hester...

Turbomotoren i 911 GT2 utvikler derfor 462 hester, mot 420 hk i 911 Turbo - samtidig som firehjulsdriften er kuttet ut til fordel for bakhjulsdrift. I tillegg er GT2 stivere og mer sportslig enn 911 Turbo, og den er senket med omlag 20 millimeter. Med en egenvekt på 1440 kilo er dessuten 911 GT2 100 kilo lettere enn 911 Turbo.

Resultatet er at du ikke bruker mer enn 4,1 sekunder fra 0 til 100 kilometer i timen, mens toppfarten er på ufattelige 315 kilometer i timen. Til å stoppe det hele har GT2 keramiske bremseskiver som standard.

Brede sorte spor...

Det er ikke bare i ytelser 911 GT2 skiller seg fra søstermodellen, 911 Turbo. Også utseendemessig er forskjellene store. Ikke bare har GT2 fått ny og mer aggressiv front, den har også fått en hekkspoiler hvor angrepsvinkelen kan justeres manuelt fra førerplass. Under skjermene gjemmer det seg hjul i dimensjonen 235/40 ZR 18 foran og 315/30 ZR 18 bak.

I skrivende stund er det uklart om Porsche 911 GT2 kommer til Norge. Porsche har nemlig bestemt at GT2 skal kvotereguleres - og da kommer nok ikke Norge i første rekke.

Relaterte artikler

  • Test av Porsche 911 Carrera 4

  • Test av Porsche Boxster S
  • Omtale av Porsche Carrera GT

  • Omtale av Porsche 911 Turbo

  • Omtale av Porsche 911 GT3

  • Porsche Ceramic Brake (PCCB)