Når BMW bestemmer seg for å trekke designlinjene noen tiår tilbake i tid blir resultatet Z07. Foto: BMW Presse
Når BMW bestemmer seg for å trekke designlinjene noen tiår tilbake i tid blir resultatet Z07. Foto: BMW PresseVis mer

450 Hk i ny BMW

Z07. Bak navnet skjuler det seg en fullblods sportsvogn i nydelig "retro styling" og med krefter som skal sørge for at selv de mest blaserte igjen begynner å betrakte BMW som en seriøs leverandør av sportsvogner.

BMW Z07 er nemlig ikke bilen for de med et vanlig familienavn og stemplingskort på fabrikken, det er bilen for Otto von Schnellfahrer og herrene som har bestemt at arbeiderne skal bruke stemplingsurene.

Utgangspunktet for motoren finner man i BMW M5, problemet var bare at denne motoren ikke greier å levere nok krutt. von Schnellfahrer og Co. vil nemlig ha mer krefter under høyrefoten, 400 hester fra åtte sylindre ble litt puslete. Otto må minst ha 50 til, og det får han i Z07.

Overflodsbil

Det finnes bare ett ord for å beskrive dette; nydelig. Foto: BMW Presse
Det finnes bare ett ord for å beskrive dette; nydelig. Foto: BMW Presse Vis mer

Kreftene skal etter planen fordeles via en seks trinns sekvensiell gearkasse, som BMW ynder å kalle SMG.
Utseendemessig skal BMW Z07 trekke linjer tilbake til BMW 507, likhetstrekkene er BMW stolte av. Under overflaten er det allikevel lite som minner om svunnene tider. Gadgetfaktoren er høy, og de elektriske boksene mange, selv enkelte hos BMW mener begeret begynner å renne over.

BMW 507, bilen Z07 skal minne om. Foto: BMW Presse
BMW 507, bilen Z07 skal minne om. Foto: BMW Presse Vis mer

De første utgavene av Z07 vil rulle av samlebåndene i begynnelsen av år 2000. Sjansene for at du får se noen her til lands er ikke særlig store, 3.000 coupe og 1.500 roadstere er alt som skal bygges. BMW Z07 skal, i motsetning til Z3 som produseres i USA, bygges i Tyskland.